Тази седмица (на 29 юни) беше отбелязан за поредна година Денят на Дунав под мотото „Да пазим Дунав син“. Всяка една от Дунавските държави беше избрала как да го отпразнува – например, във Видин започна фестивала на изкуствата „Реката“, в Тутракан се проведе конкурс за изработка на творба от естествени материали „Флората и фауната на Дунава“, в Силистра бяха замислили „Чуден градски пикник“, а в Русе – детски арт събития, студентски круиз на кораба „Русчук“ и много други. В много дунавски градове ще бъде тържествено посрещнат първия изгрев на юли (по аналогия с Julymorning на морето).
Някои от най-значимите международни проекти, свързани с Дунава, бяха представени и по време на 13-я Форум за Дунавската стратегия във Виена преди седмица. Важността на тази стратегия е подчертана и от срещата на външните министри на дунавските страни, която се проведе успоредно с форума в австрийската столица:
Няколко интересни факти за най-значимата в много отношения европейска река – Дунав се споменава в химните на три държави, има 30 етнически групи, живеещи по поречието на реката, животът на 115 милиона европейци е свързан и зависи от Дунава, 173 тира биват заменени от един товарен кораб (важна посока за бъдещето е да се използва много повече реката за превоз на товари, както и като коридор за туризъм и бизнес), 30 процента от крайдунавските територии са покрити с гори. Именно с горите е свързан един от големите проекти, които се изпълняват по различните финансови инструменти на Дунавската стратегия. Той се нарича ForestConnect и в него участват 6 държави, сред които и България. С помощта на новите технологии се осъществява мониторинг на едрите хищници в района на Балканите, Карпатите и Дунава с фокус към безопасните коридори, за да се гарантира свързаност на фрагментираните горски местообитания, като се вземат предвид и измененията в климата. Друг проект, който беше представен във Виена и с участието на представители на община Враца се нарича BrownisbetterthanGreen. Той включва шест града и трансформацията на изоставени индустриални сгради (бивша текстилна фабрика във Враца), които са общинска собственост. По проекта трябва да се изгради капацитет и да се изгради работеща стратегия и бизнес планове за нов живот и самоиздръжка на тези бивши индустриални зони. Други големи и важни проекти, които показват сферите, в които може да се работи по Дунавската стратегия са Danubecyclingproject, голям проект в здравеопазването за хората (над 1 милион в крайдунавските територии) с автоимунни заболявания, свързани с непоносимостта към глутен; DRWO 4.0, в който от българската страна участва клъстера за дървопроизводителите, заедно с още 7 държави за дигитализация и навлизане на нови технологии в сектора; DanubeArtMaster и още, и още.
Повече за декларацията на външните министри на Дунавските държави и за геополитическата важност на стратегията, как ще се отразят очакваните промени след изборите в Австрия на присъединяването на държавите от Западните Балкани – чуйте в репортажа на Лили Големинова от Виена.
Карлос Насар е най-търсената личност, a "Гунди – легенда за любовта" оглавява филмовите търсения в Google, в традиционния годишен обзор на платформата за най-търсените думи и изрази, които разкриват интересите на българите през 2024 година. Сред тях водещата тема са българските спортни успехи. Концертът на Тони Стораро се оказва по-търсен от..
Кметът на община Костинброд Трайко Младенов получи отличието в категория "Съвременна визия за иновативно управление на община“ (с над 8 хил. жители) от Годишните награди на Областния управител на Софийска област. Отличията бяха раздадени след 6-годишно прекъсване. През тази година управленският екип успя да постигне много за общината, каза..
Новата изложба на Любомил Драганов “Когато сутрин слушам джаз“ беше официално открита на 10 декември, в зала BLVD 138. Събитието отбеляза неговата 55-годишнина и предостави възможност на почитателите на изкуството да се докоснат до 25 специално направени акварела, вдъхновени от магията на джаза. Произведенията са посветени на..
Българската стопанска камара представи резултатите от годишното проучване сред членовете на Камарата относно бизнес климата през изтеклата година и очакванията за 2025 г. по отношение на икономическата среда, инвестициите, работните места и др. Традиционната онлайн анкета е проведена в периода 5 ноември – 6 декември 2024 г. сред 738 микро, малки,..
Инфлуенсърите обикновено създават съдържание, което е забавно, креативно и съобразено с интересите на младите хора. Те често изглеждат достъпни, автентични и модерни, споделят ежедневието си и предават идеята, че са „като нас“. Освен това играят ролята на „виртуални приятели“ на младежите, особено в периода на тяхното израстване, когато търсят..
За Панаира на книгата в София излязоха две нови издания на "Парижката Света Богородица" от Виктор Юго, с нови илюстрации, по повод откриването на възстановената катедрала "Нотр Дам" във френската столица, което се случи на 7 декември. Почти седмица след откриването на възобновената парижка катедрала, в България излиза луксозно издание на..
Климатичните промени оказват все по-голямо влияние върху ежедневието на хората, включително и в България. На този фон е кообразованието е недостатъчно застъпено в стандартните учебни програми и голяма част от младежите не се чувстват подготвени за предизвикателствата, които климатичните промени ще предоставят до края на живота им. Образователният..