През последните 10 години Наталия създава светове, които изследват човешката природа, състоянието на човека, емоционалността и отношенията със заобикалящата среда през технологичното взаимодействие. Голяма част от тази творческа дейност понастоящем съществува като документация в архив от цифрови изображения, като набор от информация.
За проекта си "Безцветните зелени идеи яростно спят" тя категоризира архива и го структурира в сбор от характеристики. След това го изучава и намира начини да го превърне в граматика, като го използва за създаване на нови произведения. Така той се превръща от носител на визуални и формални качества, които предизвикват асоциации и емоционални реакции, в нули и единици.
"Тъй като напоследък има много разговори за изкуствен интелект, модели за машинно обучение и как те всъщност функционират, така по прост начин обяснено те всъщност се учат от големи бази данни, които в по-голяма част са с анонимен източник, понякога дори част от тази база данни са произведения на изкуството, с цел да се създаде нова информация: визуална, звукова, текст и т.н. Моят въпрос донякъде е свързан и с моята биография, а именно, че тази година, може би по-скоро следващата, има една символична 10-годишнина от това, което смятам за своята художествена практика", споделя Наталия Йорданова във връзка с интереса ѝ към бази данни и тяхното архивиране.
Заглавието на изложбата, „Безцветни зелени идеи яростно спят“, е фраза от книгата на Ноам Чомски „Синтактични структури“ от 1957 г. Тя демонстрира разликата между синтаксис и семантика: пример за това как едно граматически добре оформено изречение не предава очевиден смисъл. Приносът на Чомски към лингвистиката определя синтаксиса на езиците за програмиране и по-късно има огромно значение за областта на компютърните науки, машинното обучение и изкуствения интелект, като до голяма степен повлиява върху възприемането и възпроизвеждането на знания.
Граматиката без контекст, подобна на системата, която Наталия създава на основата на предишната си работа, определя синтаксиса на езиците, но не може да изрази факти за тяхната семантика. Тази концепция е предпоставката за нейните инструкционни произведения, които тя разглежда като отворени възможности. Те се „изпълняват“ всеки път, когато наблюдателят си представи тяхната възможна реализация. Публиката се превръща в генеративния алгоритъм, а наборът от данни, с който си служи, са субективното знание и човешката памет.
Изложбата може да бъде видяна всеки делничен ден в галерия "Аросита" между 15 и 19 ч., до 18 юли. А To-Do List Piece - инструктивна творба-проекция, разработена в контекста на самостоятелната изложба ще бъде показано между 11 юли и 11 август като част от инициативата “1m2 изкуство” на пространството за култура и социални инициативи "ТаМ" във Велико Търново.
Повече за работата на Наталия Йорданова чуйте в звуковия файл.
Борис Руменов, чиито псевдоним Борю Зевзека е измислен от проф. Иван Шишманов, е легендарна фигура сред софийските интелектуалци и бохеми през първите десетилетия на ХХ век. Името му е нарицателно, и също както за проф. Александър Балабанов, за него се разказват комични и куриозни случки. Хуморът му е свеж, заразителен и незлоблив, автор е на 15..
Шри – Шри Рави Шанкар гостува отново в България – Константин Драгов и Сана Драгова: "Той е основателят на фондация "Изкуството да живееш", тя е в над 180 държави. Учителят ще има лекция с възможност за въпроси и отговори и най-вече, ще има медитация в залата (НДК - зала 1). Ще е като на концерт. Заедно ще преминем отвъд хаоса. Блаженството е..
Филмът „Гунди“ влиза в британската разпространителска мрежа – режисьорът Димитър Димитров с подробностите: "Много е важно, че филмът продължава като част от програмата на британските кина от веригата "Орион". Тя е достъпна в сайта им и те са си направили сметка, че не само българи ще го гледат. Като студент там не съм си и мечтал, че някой ден мой..
Голямата маса: Градски дворове – Божидар Емануилов, зам.-кмет на "Оборище": "Има най-различни работилници за деца и възрастни в един от дворовете, гаражна разпродажба в друг, жива музика. Градските дворове е изчезваща среда, тези, които сме израснали в центъра ги помним. Те са мост между поколенията. Има и хора, които негодуват заради ограничения..
Уикенд с „ Мале-мале“ – второ издание на мини фестивала в Южния парк, гост по този повод ни е Петринел Денев: "Програмата ни е малка, първото издание бе изцяло за деца. Хуморът е подходящ и за възрастните. Предвидили сме и уъркшоп за улична клоунада - така и ние започнахме с "Мале-мале". Уличното изкуство дава свобода - да пробваш, да..
Макар през последните години училищата с природоматематически профил и езиково обучение да запазват челните позиции сред бъдещите осмокласници, тези за професионално обучение, стават все по-предпочитани. Това поясни пред БНР-Радио София Ваня Станчева , старши експерт по организация на средното образовани в Регионалното управление на..
Инициативата "Голямата маса“ се завръща с поредно издание. Тази събота (19 юли), съседи и приятели от столичния район "Оборище“ отново ще седнат една маса. Събитието ще се проведе на ул. "Васил Друмев", в отсечката от ул. "Оборище" до ул. "Русалка", от 11.00 до 22.00 часа. Акцент във второто издание на "Голямата маса“ 2025 е един от..