"Европейският съюз е една система, която подкрепя всяка една държава. Но има ключови политики, в които ЕС иска да види ангажимента на съответната държава и той да не се изразява само в подкрепящи писма и някой министър да дойде да открие събитие, ами с финансов ангажимент. За съжаление България за толкова много години, почти над 18, откакто центърът съществува няма такава подкрепяща финансова ситуация. Особено последните две години гръмките изказвания на различни политици колко е важна онлайн безопасността на децата, изобщо грижата за българските деца. Няма как една държава да докаже своя ангажимент дори да напише двеста стратегии и екшън планове и т. н., ако зад тях не стои финансиране от страна на държавния бюджет. Реално Центърът за безопасен интернет от 2005 година изпълнява всички международни ангажименти, които страната ни е поела - по линия на Съвета на Европа, по линия на ЕС. Но на практика го изпълняваме на мускули, благодарение на финансиране от европейски програми, финансира ни бизнесът и различни други донори, които на практика не са държавни", каза тя.
По думите й част от спечеления проект се нарича "Дигитални деца", като някои от дейностите ще бъдат свързани с това да се анализира законодателството, това, което се случва на ниво безопасност на децата, онлайн рискове и проблеми. Успоредно с анализа от НЦБИ ще работят по линия на това да се осигури държавно финансиране. Василева посочи, че НЦБИ е с обновен консорциум от организации, които работят в него, както и за каузата му. Относно подаваните сигнали към центъра, тя каза:
"Това, което наистина е тревожно е, че тази рекордна тенденция, която имахме през миналата година продължава и тази година. През първото тримесечие на горещата линия, която е единствена по рода си в България за докладване на престъпно съдържание и онлайн престъпления срещу деца, имахме 33 хиляди сигнала. За цялата 2023 година имахме рекорден брой от 46300 хиляди сигнала, а само за първото тримесечие на 2024 имаме 33 хиляди сигнала." И добави:
"Нещата са много сериозни. Темата е трудна за възприемане, защото много хора имат илюзорното усещане, че когато детето им е вкъщи то е в безопасност. Проблемът е, че интернет е едно пространство, което крие много рискове, но и много възможности. Всъщност нашата отговорност като родители, като общество и като експерти е да подготвим децата за тези рискове, да ги научим как да ги разпознават още в началото, как да се пазят и изобщо да не стигат до такива ситуации, и ако попаднат какво да направят."
Според думите на Василева децата имат опит, но правят няколко ключови грешки - знаят какво е силна парола, но имат само една за всичките си приложения. Друг ключов проблем е, че много деца на ранна възраст си правят профили в социалните мрежи, дори зад гърба на своите родители. Лятото е един от сезоните, в които те прекарват все повече време в онлайн пространството и родителите трябва да им обръщат повече внимание.
Повече подробности можете да чуете в звуковия файл.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..