Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рискове за безопасността при карането на ел. велосипед или тротинетка

Снимка: Георги Нейков

Наскоро лоша инфраструктура стана причина за инцидент с младо момче, управляващо електрическа тротинетка, при който то за съжаление изгуби живота си.
Това даде пореден повод да се обсъждат и коментират както незавидното състояние на пътища и алеи, така и поведението на някои водачи.

Гост по темата в БНР-Радио София беше Иво Делин от сдружение "Велоеволюция".

Освен проблемите с инфраструктурата, акцент в разговора беше и въпросът до каква степен е редно електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите като средство за придвижване, макар да има съществени разлики, влизат ли в това число и електрическите велосипеди.

Важно е да отбележим, че разликата между велосипеда и тротинетката е в размера на колелото.

Ако искаш да се придвижваш на 2 колела, имаш избор. Но е важно не само с какво, а и как

Заблуда ли е състоянието на инфраструктурата за тези, които карат тротинетка и тези които карат колело?

"Със сигурност. Дори в началото, когато беше първият бум на електрическите тротинетки, много хора смятаха, че това е един бърз и евтин начин на придвижване и попаднаха на по-старите велоалеи в София. Асфалтът по тях е доста кърпен, доста издупчен, с шахти, преправяни по няколко пъти на десетилетие, препятствия, които една мъничка гума с под 5 цола няма как да преминава. Този факт, освен че води до по-некомфортно придвижване, го прави и доста опасно", подчерта Иво Делин.

Част от електрическите тротинетки са доста по-бързи и по-мощни, отколкото би трябвало да бъдат, или поне според позволеното по закон, отбеляза още той.

Електрическите велосипеди са приравнени към обикновените велосипеди, но с две условия – първото е да подпомагат с електрическия си мотор скоростта на движение и това подпомагане би трябвало да е ограничено до 25 км в час, поясни още Делин.

Досега обаче едва ли има санкционирани за превишение на тази скорост, която на практика не се проследява и контролира от никого в България.

Целта на ограничението е да предпазва хората, които имат проблем с придвижването – по-възрастни хора или такива каквито превозват товари, уточниха от "Велоеволюция".

Още конкретика чуйте в разговора на Константин Лавсов в звуковия файл.

Снимка: Даниела Костова
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Меглена Антонова

"Форум", 17.11.25: Намаляване на въглеродните емисии с 90% до 2040 г.? Малко е!

В 47-ата седмица на годината "Форум" започва с коментатор Меглена Антонова, директор на "Грийнпийс България" . Пред нейния поглед водещата на предаването Елена Пъневска постави за преглед и разсъждение следните теми: Румен Спецов вече е вписан в търговския регистър като особен управител на дружествата на "Лукойл" у нас Функцията и..

публикувано на 17.11.25 в 18:35

В сравнение с Брюксел, бездомността в София е 11 пъти по-ниска

През октомври месец тази година Столичната община и Институтът за изследване на населението и човека към БАН обединиха усилия за първото по рода си профилирано преброяване на бездомни хора в столицата и страната. За първи път София се включва в преброяване на бездомните хора По думите на доц. Стоянка Черкезова от БАН, има 6 типа..

публикувано на 17.11.25 в 16:49

Над 6000 бебета у нас се раждат преждевременно

На 17 ноември отбелязваме Световния ден на недоносените деца - ден, посветен на обединяване на усилията на международни и национални организации, медицински специалисти и обществото в стремежа да повишат информираността за преждевременното раждане и предизвикателствата, пред които са изправени тези бебета и техните семейства. Този ден служи..

публикувано на 17.11.25 в 16:05

Когато българският воден куклен театър среща древното източно изкуство

В периода 13-15 ноември 2025 г. Софийският университет бе домакин на международната научна конференция "Виетнам е близо: наследство, приемственост, бъдеще",  организирана от специалност "Южна, Източна и Югоизточна Азия" при Факултета по класически и нови филологии в партньорство с Института за изследване на..

публикувано на 17.11.25 в 15:16
Мая Райкова и Етиен Леви

Концерт "Любими песни и хитове на нов глас" с млади български формации и Етиен Леви в Първо студио на БНР

Етиен Леви  и Мая Райкова - продуцент "Поп и джаз" в Българското национално радио, разказаха  за концерта " Любими песни и хитове на нов глас"  с Биг Бенда на БНР. В него ще бъдат представени любими песни и хитове, обединени около хитовете на група "Трик". Песните са и на Етиен Леви, и на всички формации,  в които той е участвал и творил. Той..

публикувано на 17.11.25 в 15:13
Карта на икономическото развитие / Снимки: ИПИ

ИПИ: Икономическото и социалното развитие на областите остава "на две скорости"

Брутният вътрешен продукт, заплатите и пенсиите нарастват бързо и София държи първенството по тези показатели, което се отразява и на ниското ниво на бедност в областта. Това резюмират анализаторите от Института за пазарна икономика (ИПИ) в изследването "Регионални профили: показатели за развитие 2025-а" . Заетостта леко се свива, а..

публикувано на 17.11.25 в 14:55
Ерсин Мустафов

"Любовни утрини" е втората солова песен на Ерсин Мустафов

Втора песен в самостоятелния си път като музикален артист пусна познатият ни от група “Jeremy?“ Ерсин Мустафов. "Въобще не съм планирал точно така да се развият събитията за мен, но след успеха на първия ми сингъл "Не може вечно да вали", веднага започнах да работя по нова музика и се появи песента, която се казва "Любовни утрини" . Нещата..

публикувано на 17.11.25 в 13:23