Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рискове за безопасността при карането на ел. велосипед или тротинетка

Снимка: Георги Нейков

Наскоро лоша инфраструктура стана причина за инцидент с младо момче, управляващо електрическа тротинетка, при който то за съжаление изгуби живота си.
Това даде пореден повод да се обсъждат и коментират както незавидното състояние на пътища и алеи, така и поведението на някои водачи.

Гост по темата в БНР-Радио София беше Иво Делин от сдружение "Велоеволюция".

Освен проблемите с инфраструктурата, акцент в разговора беше и въпросът до каква степен е редно електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите като средство за придвижване, макар да има съществени разлики, влизат ли в това число и електрическите велосипеди.

Важно е да отбележим, че разликата между велосипеда и тротинетката е в размера на колелото.

Ако искаш да се придвижваш на 2 колела, имаш избор. Но е важно не само с какво, а и как

Заблуда ли е състоянието на инфраструктурата за тези, които карат тротинетка и тези които карат колело?

"Със сигурност. Дори в началото, когато беше първият бум на електрическите тротинетки, много хора смятаха, че това е един бърз и евтин начин на придвижване и попаднаха на по-старите велоалеи в София. Асфалтът по тях е доста кърпен, доста издупчен, с шахти, преправяни по няколко пъти на десетилетие, препятствия, които една мъничка гума с под 5 цола няма как да преминава. Този факт, освен че води до по-некомфортно придвижване, го прави и доста опасно", подчерта Иво Делин.

Част от електрическите тротинетки са доста по-бързи и по-мощни, отколкото би трябвало да бъдат, или поне според позволеното по закон, отбеляза още той.

Електрическите велосипеди са приравнени към обикновените велосипеди, но с две условия – първото е да подпомагат с електрическия си мотор скоростта на движение и това подпомагане би трябвало да е ограничено до 25 км в час, поясни още Делин.

Досега обаче едва ли има санкционирани за превишение на тази скорост, която на практика не се проследява и контролира от никого в България.

Целта на ограничението е да предпазва хората, които имат проблем с придвижването – по-възрастни хора или такива каквито превозват товари, уточниха от "Велоеволюция".

Още конкретика чуйте в разговора на Константин Лавсов в звуковия файл.

Снимка: Даниела Костова
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 07.02.25: Защо бойкотът на хранителните магазини няма да проработи?

Александър Христов и Яница ПетковаАлександър Христов и Яница ПетковаВ последния за тази седмица "Форум" водещият Лъчезар Христов насочи и предизвика актуалните коментатори да споделят мнения и разсъждения по следните теми : "Възраждане" внася в Народното събрание проекторешение за създаване на комисия, която да разследва дейността на чужди..

публикувано на 07.02.25 в 19:05
Остров Санторини в очакване на следващ трус

Как учените разчитат трусовете в Санторини?

За последните 10 дни на остров Санторини са усетени над 6400 труса. Как учените разчитат цялата ситуация и до какви дългосрочни последствия може да доведе? Събеседник по темата в предаването "Ритъмът на столицата" е  доц. Пламена Райкова, ръководител на Департамент "Сеизмология и сеизмично инженерство" към Националния институт по..

публикувано на 07.02.25 в 18:40

Принципът "замърсителят плаща" в София минава през критерия "брой членове на домакинство"

Съвсем скоро се очаква да бъдат достъпни и онлайн декларациите, чрез които Столичната община събира информация за количеството генериран отпадък от граждани и бизнес. От началото на този месец, местната администрация стартира кампания, с която цели да се подпомогне определянето на точния размер на такса „битови отпадъци“ (ТБО), тъй като от 1..

публикувано на 07.02.25 в 17:27

Инспекторите по труда са извършили 8520 проверки за нарушения на трудовото законодателство

През 2024 г. инспекторите по труда са извършили 8520 проверки по сигнали за нарушения на разпоредбите на трудовото законодателство от всички близо 50 хил. сигнала до инспекцията. Най-голям брой сигнали засягат заплащането на труда – 3317, а 1411 са по възникването на трудовите правоотношения, 1302 по прекратяването им и 889 са по работното време.  От..

публикувано на 07.02.25 в 16:59
Екипът е обиколил села в Община Омуртаг

Журналисти по стъпките на безводието

Поне 350 хиляди от сънародниците ни са били на воден режим през изминалата година. Запитахме се “Защо?” и тръгнахме по следите на изчезващата вода в Североизтока. Срещнахме водомайстори, дънни биволи и много сърцати хора, принудени да оцеляват без вода. Документирахме прокопаването на сондаж за хиляди левове, местонахождението, на който е..

публикувано на 07.02.25 в 16:36

В Ротердам се провежда 54-ото издание на Международния филмов фестивал

В Ротердам е в разгара си 54-ото издание на Международния филмов фестивал.  Той бе открит с филма “Фабула“ на режисьора Майкъл Тенхорн. Цели 14 филма фигурират в официалната “Тигър селекция“ на фестивала тази година, сред които има и българско участие. Това е първият фестивал в Нидерландия, основан през 1972 година, който се утвърждава като..

публикувано на 07.02.25 в 16:03

Започва 10-то издание на фестивала за документално кино Master of Art

Тази вечер започва Десетото издание на фестивала за документално кино Master of Art с прожекция на филм за Франк Синатра и песента му “My Way”. Захванах се с този фестивал, защото ми е страст да споделям изкуство с повече хора. Така 10 години споделяме изкуство, емоции, красота, пътуване във времето. Това е нашият начин да променяме живота към..

публикувано на 07.02.25 в 15:17