Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Рискове за безопасността при карането на ел. велосипед или тротинетка

Снимка: Георги Нейков

Наскоро лоша инфраструктура стана причина за инцидент с младо момче, управляващо електрическа тротинетка, при който то за съжаление изгуби живота си.
Това даде пореден повод да се обсъждат и коментират както незавидното състояние на пътища и алеи, така и поведението на някои водачи.

Гост по темата в БНР-Радио София беше Иво Делин от сдружение "Велоеволюция".

Освен проблемите с инфраструктурата, акцент в разговора беше и въпросът до каква степен е редно електрическите тротинетки да бъдат приравнени към велосипедите като средство за придвижване, макар да има съществени разлики, влизат ли в това число и електрическите велосипеди.

Важно е да отбележим, че разликата между велосипеда и тротинетката е в размера на колелото.

Ако искаш да се придвижваш на 2 колела, имаш избор. Но е важно не само с какво, а и как

Заблуда ли е състоянието на инфраструктурата за тези, които карат тротинетка и тези които карат колело?

"Със сигурност. Дори в началото, когато беше първият бум на електрическите тротинетки, много хора смятаха, че това е един бърз и евтин начин на придвижване и попаднаха на по-старите велоалеи в София. Асфалтът по тях е доста кърпен, доста издупчен, с шахти, преправяни по няколко пъти на десетилетие, препятствия, които една мъничка гума с под 5 цола няма как да преминава. Този факт, освен че води до по-некомфортно придвижване, го прави и доста опасно", подчерта Иво Делин.

Част от електрическите тротинетки са доста по-бързи и по-мощни, отколкото би трябвало да бъдат, или поне според позволеното по закон, отбеляза още той.

Електрическите велосипеди са приравнени към обикновените велосипеди, но с две условия – първото е да подпомагат с електрическия си мотор скоростта на движение и това подпомагане би трябвало да е ограничено до 25 км в час, поясни още Делин.

Досега обаче едва ли има санкционирани за превишение на тази скорост, която на практика не се проследява и контролира от никого в България.

Целта на ограничението е да предпазва хората, които имат проблем с придвижването – по-възрастни хора или такива каквито превозват товари, уточниха от "Велоеволюция".

Още конкретика чуйте в разговора на Константин Лавсов в звуковия файл.

Снимка: Даниела Костова
По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Тол камерите вече регистрират и средната скорост

Тол камерите започват да  регистрират и средната скорост на превозните средства, освен максималната, с която шофьорите карат в определения участък.  Всички отсечки с наблюдение са отбелязани на сайта на Националното тол управление.  Нарушителите, които превишат скоростта, ще получават електронен фиш с наказание.  Освен това, в сила влизат и по-строгите..

публикувано на 05.09.25 в 09:17

Слънчево, с температура в София около 29°

Днес времето ще бъде слънчево, с разкъсана висока облачност. Над Източна България ще има временни увеличения на облачността, по-значителни през нощта и преди обяд, когато на изолирани места ще превали слабо, съобщиха от НИМХ. През деня в Източна България ще духа до умерен североизточен вятър. Максималните температури ще са между 28° и 33°, в София – около..

публикувано на 05.09.25 в 06:35

Стартира стипендиантската програма "Готови за успех" за 2025-2026 учебна година

И през новата учебна 2025-2026 година програмата "Готови за успех" на фондация BCause ще подкрепя отлични ученици и студенти, загубили единия или двамата си родители или израснали в специализирана институция. Програмата е отворена за кандидатстване до 10 октомври 2025 г., а резултатите ще бъдат обявени на 31 октомври 2025 г. Пред..

публикувано на 04.09.25 в 17:44

"Gaudeamus igitur" ще запеят скоро студентите в страната, а какво ги очаква?

На прага на новата академична година обръщаме поглед към университетите. Някои от тях стартират своята обучителна програма в средата на септември, други пък в началото на октомври. " Дни преди началото ние се върнахме от нашето най-голямо събитие за студенти и докторанти на територията на България. 650 човека бяхме събрали в Китен, където имахме..

публикувано на 04.09.25 в 17:12

При какви условия е приложим моделът за 4-часова работна седмица у нас?

Министерството на труда в Гърция представи за обществено обсъждане законопроект, който предвижда 10-часов работен ден четири дни в седмицата.  Експериментален модел на 4-дневна работна седмица наскоро бе въведен в Полша. Целта е по-голяма гъвкавост и по-добър баланс между работа и личен живот. Може ли мярката да се въведе и у нас, има ли..

публикувано на 04.09.25 в 16:43

Провеждат извънреден инструктаж на ватманите след тежкия инцидент с трамвай по линия 22

За последните две години пътно-транспортните произшествия с превозни средства на Столичния електротранспорт са между 400 и 500 годишно. Около 90 от тях обаче са по вина на водача, съобщи изп.-директор на транспортното дружество Евгени Ганчев по време на извънредното заседание на Комисията по транспорт и пътна безопасност в Столичния общински съвет...

публикувано на 04.09.25 в 15:03

Столичното метро с удължено работно време заради мача България - Испания

Метрото в столицата ще работи до по-късно тази вечер. Причината е футболната среща в София, която е от квалификации за Мондиала през 2026 г. между националните отбори по футбол на България и Испания.  Последната мотриса на метрото ще пътува 30 минути след полунощ.  Мачът ще се играе на Националния стадион и започва в 21:45 часа. 

публикувано на 04.09.25 в 14:12