Пенчев отбеляза, че фестивалът е ежегоден, като тазгодишното му издание е в София. На него се събират голямо количество автори на фантастична литература, журналисти, фенове, редактори и издатели. От 21 до 23 септември ще се проведе на ул. "Раковска" 108 в пространството за събития, което се намира там.
"Много интересна програма тази година са успели да съберат организаторите, като ключовото е, че ще имаме доста очаквано чуждестранно участие. Иън Макдоналд, един от доста популярните съвременни фантастични автори, носител на много награди за творчеството си, Фара Менделсон, така, че програмата част от нея е англоезична, част от нея българска и определено доста разнообразна откъм теми и съдържание", каза Пенчев.
Той добави, че Георги Караманов ще бъде един от лекторите, където ще обяснява за връзката между технологията, обществото и фантастиката. Освен това Пенчев и Елена Павлова ще разкажат за тазгодишното им посещение на европейски и световни фестивали посветени на фантастиката.
"Ще направим един панел заедно с хора, които са работили много с Любо Николов, едно от много големите имена на българската фантастика. За съжаление тази година се разделихме с него след доста дълго боледуване. Освен, че е популярен като човекът, който донесе Толкин и "Властелинът на пръстените" в България преди доста години и може би е един от най-иновативните автори на красиви преводи, които са правени тук, на фантастична литература. Много сърце е вложено в тях. По-малко известно е, че той е едно от големите имена в жанра, или по-скоро творческата форма на книгите-игри. Един много български феномен, въпреки, че не е зароден в България, но тук има изключително силно развитие през 90-те години. Книгите-игри са такава литература, в която читателят взема решение как да се развие историята", сподели Пенчев.
Той допълни, че книгите-игри са изчезнали под давление на компютърните, но в момента се развиват тъкмо от старите им почитатели. По темата се включи и Елена Павлова, дългогодишен автор и преводач на фантастика, една от най-популярните авторки на книги-игри през 90-те години, носител на множество награди.

"Като цяло световната литература изобщо започва да преминава към една по-топла, по-ориентирана към емоцията и ефекта от събитията, от емоционалните пикове в книги и филми и въобще цялостна култура на фантастиката. Докато например през 50-те, 60-те години и въобще целия ХХ век, тя е по-скоро науко-ориентирана. Но науката вече догони фантастиката и може да се каже, че живеем в научната фантастика на 60-те и 70-те. Съответно започва да се търси вече не толкова обяснение на какво предстои да се случи в нашето бъдеще, а как ние да го преживеем така, че да оцелеем в него емоционално и ментално, не само физически", каза тя.
Относно идеята да разговаряме с аватари на наши починали близки Павлова каза:
"Днес ни крадат личните данни, утре ще ни крадат нас целите, самосъзнанията ни."
А Пенчев добави:
"Може би преди да ни крадат съзнанията ще започнат да ни крадат телата - лоши новини за всички, които са си правили генетични тестове откъде произлизат, тъй като ДНК-то си остава някъде и не е много ясно кой колко го унищожава."
На форума ще има теми по контрафактичен анализ, при които един чужд автор ще трябва да каже как би изглеждала България, ако се беше развила по друг начин, както и теми за фалшивото изкуство.
Как фантастиката третира темите за идентичността?
"Повечето произведения, които в последните години са вземали награди са свързани малко или много с темата за човечността, идентичността. Как я запазваш ако ти се променяш, тоест човечеството се е изменило тотално, или ти конкретно си се изменил спрямо човечеството", каза Павлова.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.

Борал Шен, изпълнителният директор на Асоциацията на музикалните продуценти (БАМП) представя резултатите от доклада за състоянието на българската музикална индустрия : "Това е първият доклад в такъв обем, мащаб, идея. Две години са минали от момента в който екипът намира екип, който да може да се справи - намирме го в лицето на Вирго Силама. Едната..
Китаристът Мирослав Иванов представя новото си инструментално парче "The Monk's Dance": "Това е музиката, с която не правя никакви компромиси, лични и преживяни хрумки и идеи, неща, които съм събирал през годините. Други са правени със сегашния ми квартет. Едно сладко фънки парче - успяхме да го запишем и снимаме, уловена е радостта, която..
В деня на падането на Берлинската стена говорим за свободата с един от нейните музикални изразители, Веселин Тодоров от група "Фактор", чийто двоен концертен албум излиза сега - цялата публика пее с тях "нямаме време да се погледнем честно в очи...": "Първият ми запис е от 1963 тук, в Радиото. Плочата на групата ни също бе записана тук, но издадена от..
Представяме новата книга на Здравко Петров "Още исторически маршрути: София": "Продължаваме идеята на първата книга за разпознаване историята чрез сградата. Но във втората откриваме нови истории, които не са били писани досега. Когато откриеш нов детайл в архивите или в стар вестник е най-вълнуващото, а в тази книга има доста такива находки. Доста..
Всеки път, когато отиваме от центъра до гарата, минаваме през Халите или се отбиваме в църквата "Света Неделя", вървим по столичния булевард "Мария Луиза", без да се замисляме за личността на първата ни княгиня след освобождението от турско робство. Тя живее само шест години в България, през които се опитва да научи повече за новата си..
Хиляди българи преди четвърт век се обединяват в искането си да остане Родопската теснолинейка. Преди 11 години едно тогава 20-годишно момче, Кристиан Ваклинов успява и вече сме в навечерието на излизането на книгата му, посветена на Родопската теснолинейка. Ето го пред микрофона на фена на теснолинейката и автор на поредицата Боян Бочев: "На 1..
Мобилното студио на Радиокафе е от фестивала "Мелба дизайн" - международен форум за графичен дизайн. Първи гости са Бояна Гяурова и Адрияна Андреева от студио "Комплект": "Участвам с изложба и разказвам за процесите в работата си в областта на промишления дизайн, имам собствено студио за мода. Очарован съм от връзките между усещания, материал,..