Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ивайло Хлебаров, "За Земята":

Данните за чистотата на въздуха трябва да бъдат коректно взети от правилните места

Ивайло Хлебаров
Снимка: За Земята

Нови, по-строги правила за качеството на атмосферния въздух влизат в сила в Европейския съюз, след като Съветът по околна среда окончателно прие новата директива. Мярката има за цел да постигне нулево замърсяване на въздуха в Европа най-късно до 2050 г.

За да бъде по-ефективен контролът, ще се взимат проби за качеството на въздуха от повече места в градовете. С новите разпоредби се очаква фрагментираните понастоящем индекси за качество на въздуха в ЕС да бъдат сравними, ясни и публично достъпни.

“През последните години всички сме свидетели на това как има замърсяване в различни части на страната и по какъв начин различните институции - било то национални, като Изпълнителна агенция или Министерство на околната среда и водите, или Общини, по какъв начин комуникират тези проблеми”, казва Ивайло Хлебаров от екип "Въздух" в Сдружение "За Земята".

В София има една система за известяване, която е на страницата на Столичната община, в Пловдив има друга в трета община - трета. Тази разнородност е не само в България, има я и на други места в Европа.

Неслучайно Европейската комисия въведе преди няколко години един европейски индекс за качеството на въздуха, чиято цел беше, взимайки информация от измервателните станции на всяка държава, да показват един единствен индекс, който да дава информация за моментното качество на въздуха, както и препоръки за съответните групи граждани, какво би било влиянието на въздуха върху тях и какво да предприемат, коментира той.  

Нещата, които влизат в обновената директива, са заради новите научни данни за влиянието на мръсния въздух върху здравето на хората и това, че оказват силно негативен ефект при много по-малки отклонения в нормите.

Хлебаров разказа и че през годините са водили много дела заради ограничения достъп до информация. По думите му, от МОСВ и Изпълнителната агенция са разполагали от години с информацията, която от Сдружение “За Земята” изведоха миналата седмица. “Те я знаят много добре, въпросът е, че не я направиха публична и не направиха нищо по отношение на това да поправят грешките, които са открити”, коментира той.

Според замесените институции, от Сдружението не са били коректни, но Хлебаров заяви, че не е работа на “За Земята” да прави измервания за чистотата на въздуха, а на въпросните институции и те трябва да оперират така със системата, че тя да прави замервания на най-замърсените места и тези данни да бъдат освен коректно взети и представителни, това означава не само да бъдат коректно събрани данните, но и от правилните места.

По думите му, за да се отчете замърсяването от трафика в даден град, е задължително да има станции, които да измерват замърсяванията от този трафик. В София има две такива. Основното изискване е тези станции да бъдат на до 10 м. от бордюра на пътното платно, а в София те се намират в двора на НИМХ и в двора на Изпълнителната агенция в Павлово.       

“Когато мерите далеч от пътното платно, тогава мерите много ниски концентрации на азотен диоксид, а той, особено в София, се дължи до голяма степен на автомобилния трафик и най-вече на дизела”.   

Чуйте целия разговор на Лъчезар Христов в звуковия файл.

По публикацията работи: Елица Елефтерова - Иванова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Какво трябва да знаем, преди да купим електромобил?

Електромобилите са на фокус в следващото издание на рубриката "Мисли в зелено", която се осъществява между Радио София и Сдружение "Соларна академия - България". Електромобилите са нова вълна в автомобилите, които коренно промениха начина на ползване и на зареждане, коментира пред Радио София Наталия Петрова – "Развитие пазар..

публикувано на 20.02.25 в 11:55

"Топлофикация-София" ползва 1/3 от цялото количество газ, което циркулира в България годишно

"Грийнпийс“ – България се обръща към институции и дружества от сектора с призив за модернизиране на централното отопление. В серия от срещи и разговори те споделят добрия опит от света и настояват този сектор от енергетиката да започне да навлиза в 21 век. Експертите от "Грийнпийс“ изтъкват като нужда от оптимизация постоянните аварии,..

публикувано на 20.02.25 в 10:56

София може да има свое общинско дружество за доставка на електроенергия

На последното си заседание, Столичният общински съвет даде мандат за изготвяне на доклад за създаване на общинско дружество – търговец на електроенергия, което да оптимизира разходите за електроенергия в общинския сектор. Според данните на Временната комисия за анализ на количествата и цените на потребяваната електрическа енергия от Столичната община..

публикувано на 20.02.25 в 09:41

Очаква ни мразовит ден, с температура в София около минус 3°

Днес денят ще е мразовит. Дневните температури в повечето места ще са отрицателни - между минус 5° и 0°, в София - около минус 3°, съобщиха от НИМХ. Ще бъде предимно слънчево, пред обяд над Дунавската равнина все още ще има ниска слоеста облачност и температурите там ще останат по-ниски. Ще духа слаб вятър от северната четвърт. В планините ще бъде..

публикувано на 20.02.25 в 07:35

"Форум", 19.02.25: Референдумите не са панацея, но стават за "дъвка" на популисти

В средата на седмицата коментаторите Елена Дариева и Светослав Живков разговаряха по темите: Управление във време на демокрация . Избори. "Референдумите не са лек за всякакъв случай. Но стават за "дъвка" на популисти." Особености на национални и местни допитвания – финансиране, изисквания за избирателите, провеждане. Социологическите проучвания..

публикувано на 19.02.25 в 18:25

Автоинструктори са недоволни от промените в шофьорските курсове

В присъствието на журналисти днес бяха разяснени част от проблемите за бранша на автоинструкторите, обучаващи нови водачи на моторни превозни средства (МПС). По думите на председателя на "Българско обединение на шофьорите" Христо Радков , вината за неправоспособните шофьори на пътя пада върху обучаващите ги, когато изпитът пред..

публикувано на 19.02.25 в 17:35