Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ивайло Попов, "За Земята": Досега реално нискоемисионната зона в центъра на София не работеше

Снимка: pixabay.com

Досега реално нискоемисионната зона в центъра на София не работеше, коментира пред Радио София Ивайло Попов от екип "Въздух" на екологичното сдружение "За Земята". Тя беше въведена преди две години, но реално не функционираше, каза той.

"Предишната администрация не беше осигурила техническия контрол. Доколкото знаем това вече е решено и когато зоната влезе в сила сега, на 1 декември, вече наистина ще има забрана със съответния контрол. Ние събирахме данни за азотния диоксид както за зоната така и по ръба на зоната, където могат да се движат колите, както и извън нея, за да направим такъв анализ дали има някаква промяна вследствие на нея, но както казах – тя реално не заработи и колите си се движеха свободно, така че не можем да говорим за някакво въздействие. Надяваме се тази година да работи зоната и няколко месеца след като спре да работи, ще направим анализ и ще видим дали има отражение върху качеството на въздуха", обясни Ивайло Попов.

Той добави, че в големите градове основен източник на азотен диоксид са двигателите с вътрешно горене. Според програмата за качеството на въздуха в София, която действа в момента, около 75% от азотния диоксид, който дишаме, идва от автомобилите. При завишени норми на фини прахови частици, колите имат второстепенно значение, каза Попов.

"Можем да кажем, че с една такава зона, бих адресирал първо проблема с азотния диоксид, но също така и този с фините прахови частици. Особено когато говорим за вторично запрашаване или това, което колите вдигат във въздуха от улиците. Има замърсяване освен от ауспусите, от спирачките, от търкането на гумите в асфалта. По този начин се отделят частици с доста неприятен химичен състав и оказват изключително сериозно въздействие върху здравето ни", посочи Ивайло Попов.

По думите му, основната роля на нискоемисионните зони е да пресекат трафика и да направят така че хората да се придвижват по различен начин или да ползват по-нови автомобили.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Полина Начева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Три дни без трамвай 21, линии 20 и 22 возят по променен маршрут

Заради ремонт на участък от релсов път се налага промяна на маршрутите на трамвайни линии № 20, 21 и 22 , съобщават в Столичната община. От 4:30 часа на 9 май 2025 г. (петък) до 24:00 часа на 11 май 2025 г. (неделя) се въвежда временна организация на движението на обществения транспорт, както следва: Трамвайна линия № 20 ще се движи от..

публикувано на 08.05.25 в 19:48

Иновативната изложба "Експонати" показва загубената връзка между човека и природата

От 8 до 27 май галерия "Bobbina" се превръща в пространство за изгубената връзка между човека и природата, чрез иновативната изложба "Експонати". Проектът е първо издание на новата творческа платформа на Българската фондация "Биоразнообразие", като събира седем съвременни артисти, чиито произведения ни канят да преосмислим нашето място в сложната..

публикувано на 08.05.25 в 19:40
Coco Jones в сцена от

Coco Jones дефинира арендби стила с талант, автентичност, харизма

Американската звезда Coco Jones грабна симпатиите на феновете със своя прочит на съвременното арендби звучене. В края на април тя издаде Why Not More? като лайтмотивът на албума са различните измерения на арендби музиката. Траковете са следствие на експерименти на родената в Южна Каролина звезда, които демонстрират, че този стил може да е..

публикувано на 08.05.25 в 19:10
Виктор Владков и Михаела Косева

Благотворителен концерт събира средства за младите таланти на България

Благотворителен концерт, който събира средства за младите таланти на България, ще се състои на 9.05.25 от 19.00 часа в Аулата на СУ "Св.Климент Охридски". Събраните средства ще бъдат дарени на Фондация "Енчо Керязов". Концертът ще включва изпълнения на иметини класически музиканти, които ще събират средства за младите таланти на България...

публикувано на 08.05.25 в 18:55

Филмът "Човекът, който не можеше повече да мълчи" - за силата да се изправиш и за мълчанието

Периодично е добре да си напомняме колко безкомпромисно и откровено може да бъде късометражното кино, особено в смутни времена, когато пред обществото ни назряват въпроси и предизвикателства, които със сигурност вещаят промени. “Тъй като от нас зависи в каква посока ще бъдат тези промени, поставяме тази блок-програма в отговор на актуалните процеси..

публикувано на 08.05.25 в 18:27

Конкурс за туристически плакат на България предизвиква от студенти до световноизвестни майстори

Международното триенале на сценичния плакат обяви конкурс за туристически плакат на България в партньорство с Министерството на туризма, Съюза на българските художници, Националната художествена академия и БТА. Целта е създаването на плакат, който в концентриран вид разкрива красотата на България и нейния положителен образ като примамлива..

публикувано на 08.05.25 в 17:39
Синият и червеният цвят показват минималния и максималния брой леки автомобили. Черните зони отбелязват най-натоварените места в града

Къде и кога е най-натоварено автомобилното движение в София?

Институтът GATE изготви Транспортен атлас на София , който показва натовареността на автомобилния трафик във времето и пространството. Разработката е дало на екип от учени с ръководител инж. д-р Лидия Лазарова-Витанова и състав Евгений Ширинян, Тереза Трендафилова и ​​​​​​​проф. Десислава Петрова-Антонова. Анализът на данните от края на..

публикувано на 08.05.25 в 16:50