Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Борислав Сандов, бивш вицепремиер и министър на околната среда и водите:

Много бавно върви процесът за прилагане на мерките за енергийна ефективност

Много обществени сгради не са енергийно ефективни

Борислав Сандов
Снимка: БГНЕС
Темата за енергийната ефективност на много от обществените сгради, строени пред 1990 година, не е била на дневен ред. Това е така не само, защото голяма част от архитектите и строителите не са имали изобщо идея да правят нещо, което да е енергийно ефективно. Разчитало се е на съвсем други неща като външен вид и бързина на изграждане, както и безопасността.

“Много бавно върви процесът на обновление и за прилагане на мерки за енергийна ефективност, това ще създава все по-голям проблем за ползвателите и с либерализирането на пазара, както и очакваното леко покачване на цените, това ще оказва все по-голям ефект в негативен план и все повече хора ще изпадат в т.нар. “енергийна бедност”, коментира Борислав Сандов, който е бивш вицепремиер и министър на околната среда и водите.

Дали е енергийно беден може всеки да разбере като погледне сметките си за отопление, охлаждане и електричество и ги приравни към приходите, които има. Като сметне тези разходи и те са над 10%, значи попада в графата на енергийно бедните, обясни Сандов.

“Проблемът е, че тези пари за енергийна ефективност, които се раздадоха и начинът, по който се раздадоха, не бяха ефективни от финансова гледна точка, а и не въвлякоха самите ползватели в процеса, което занижи контрола и беше използвано по-скоро като програма за печелене на гласове.

Това е проблем и към сегашната програма, която чрез Плана за възстановяване и устойчивост, трябва да бъдат реализирани голям брой други сгради, но те изискват самоучастие и тук можем да реферираме към Закона за етажната собственост, който беше създаден много късно.

Освен това дълго време не беше пригоден към нуждите, а по-скоро регулираше някакви въпроси, свързани със собствеността и ползването, а не толкова с възможността етажната собственост, или хората живеещи в един вход, да могат да имат обща инициатива, включително да имат общи финансови инициативи и възможност за управление на имотите.

Относно обществените сгради с много ниска енергийна ефективност, Сандов заяви, че въпреки неефективната архитектура, има мерки, които могат да се вземат. Всички мерки обаче трябва да се правят след внимателно обследване.

“В сградите, които са паметници на културата, възможността е за саниране от вътрешната страна, за да не се нарушава фасадата. За сградата на БНР ще е наистина много трудно, защото тя е много ниско енергийно ефективна сграда, поради архитектурата, теченията и материалите, от които е направена, допълва Сандов.

Чуйте целия разговор на Константин Лавсов с Борислав Сандов в звуковия файл.

По публикацията работи: Елица Елефтерова - Иванова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Душата ми е стон

"Душата ми е стон" е темата на поредната беседа на Бохемска София с герои Яворов и Лора: Става дума за последната им вечер заедно - 29 ноември 1913. Какъв е поводът за приятелската сбирка, на която семейство Яворови пристигат първи и какво се случва в тази фатална вечер след поредната сцена на ревност - в звуковия файл.

публикувано на 23.11.24 в 15:00
Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева

Адресите на любовта с „55 изповеди за любовта“

Валентина Петкова разказва за гостуванията си при Емил Димитров и съпругата му Мариета Гьошева в къщата им в Княжево. За „опитомяването“ на режисьора Николай Волев от половинката му Доротея и аристократичния им дом на ул. Кракра. За скромното битие на Светослав Лучников и жена му Стефка, побрали споделения си живот в стая и кухня на ул. Янтра. За..

публикувано на 23.11.24 в 14:00
Паметникът на Любен Каравелов в Копривщица

Историята оживява - Любен Каравелов: вестник първи, вестник втори

Записите са от Националната научна конференция “С перо и меч за свобода и независимост”, която се организира от Дирекция на музеите в град Копривщица, Институт за исторически изследвания при Българска академия на науките и Софийски университет “Св. Климент Охридски”: Започваме с професор Вера Бонева от Унибит и нейните тези, свързани с..

публикувано на 23.11.24 в 16:00

Премиера на "О(б)твързан" представя Театър "Възраждане"

„О(б)твързан“ –  премиера в Театър Възраждане – Тери Фишър, режисьор на спектакъла и част от трупата на театъра: "Изключително умна комедия с много прости средства. За героя не е лесно, той е над нещата, колебанията му го спират. Предизвикателство е да не се плузгаш по повърхността. Опитали сме се да уцелим театралния език, съчетание на танц и текст,..

публикувано на 23.11.24 в 11:40

Да се зарибиш или да се откажеш

Покана за   София дръм фест от Боян „Бонзи“ Георгиев – барабанист и организатор на фестивала: "Това е единственото ежегодно барабанно събитие. Барабанния ни уъркшоп се казва клиника - пет различни за един ден. Пръв ще е един 16-годишен бъдещ Дейв Уекъл. Всеки, който е бил на барабанна клиника знае, че се води разговор между свирещия и публиката,..

публикувано на 23.11.24 в 11:09
С Жени Илиева

Играчката не е просто забавление, а инструмент за развитие

Развитие на креативността при децата и важността на безопасните играчки - говорим по темата с Жени Илиева, предприемач и създател на безопасни детски играчки: "Безопасна е играчка от безопасен материал, да е рециклируем и да не замърсява средата. Пластмасовите играчки са сред първите замърсители на околната среда. Играчката не е просто забавление,..

публикувано на 23.11.24 в 10:56

Нямаме нужда от дефиниции

Цвета Балийска ни представя Фестивала на авторския театър: "Проведохме три дискусии с творци от полето - всеки творец го прави по свой начин и нямаме нужда от дефиниции що е това фестивал на авторски театър. Има разграничение между драматургичен и авторски театър. Разликата е в процеса на създаване - при авторския, процесът на създаване е по време на..

публикувано на 23.11.24 в 10:13