Дните по Коледа като че останаха най-семейните празници. На Бъдни вечер, независимо от своя ритъм на работа и живот, каквото и да диктува дигиталната трансформация, всеки иска и се събира с най-близките си, със семейството. Раждането на новото Слънце, на младия Бог Исус Христос е хубав повод да се съберем, да се срещнем около постната трапеза или на следващия ден – на Коледа, край елхата.
Това коментира пред БНР-Радио София гл. ас. д-р Иглика Мишкова – и.д. зам.-директор на Института за етнология и фолклористика с етнографски музей към БАН.
Тя припомни отколешните традиционни изисквания за празничната трапеза – полагането ѝ върху слама на земята, както и нечетния брой постни ястия – подобаващо украсен хляб, сарми, пълнени чушки, боб, ошав, живо, лук и др. в зависимост от региона на България.
Всеки трябва да опита от всяко ястие, макар и по малко – за здраве и плодородие, посочи д-р Мишкова.
По думите ѝ, коледарите днес са най-често организирани от групи в читалища и можем да ги видим повече на сцена. В някои региони – включително и около София, се сформират коледарски чети, които след предварително записване посещават къщи в населеното място.
В някои градове – като Ямбол например, се провеждат фестивали, на които могат да се видят различни групи да представят различни обреди.
Начинът за пожелания може и да се е променил, но хората продължават да искат здраве, деца, щастие. Една от разликите е, че преди време хората наблягаха повече на личните контакти, докато сега дори и за пожеланията прибягват до готови дигитални форми на поздравления.
Най-драстично празнуването на Коледа у нас се променя след Освобождението в края на XIX век, когато се привнасят от Европа и обичаите за украсената елха, балове в двореца и подаръците за всички деца.
Чуйте разговора на Катя Василева.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..