През изминалата година един българин, ски алпинист постави невероятен рекорд, за който не се зашумя, колкото заслужава.
Той се казва Никола Калистрин и на 5 април 2024-та преминава 30 върха на северен Пирин за по-малко от 9 часа.
Още подробности за постижението: изминава на ски 44 километра по трасе с над 4300 м денивелация.
Всичко това кара режисьорът Димо Петков и операторите Николай Георгиев, Никола Багаров, Анастас Шипков и Димитър Димитров да направят филм, чиято премиера беше на "Банско филм фест". Там, на тематичния фестивал спечели и наградата за най-добър български филм. По-късно прожекцията на "Пирин: Предизвикателството 30-те върха" напълни и софийския Дом на киното.
"Ходил съм много пъти в Пирин, снимал съм през различни сезони, но чак като приключихме работата по този филм, видях колко епична и уникална е тази планина", каза пред БНР-Радио София Димо Петков.
Връзката на режисьора със ски алпиниста е станала чрез друг атлет – Кирил Николов, който пък изминал "Ком-Емине" за по-малко от 4 дни.
Заснемането на документалния филм едва ли щеше да е възможно, ако не е бил налице хеликоптер, който да пренася снимачния екип на различни планински позиции, допълни Петков.
В разговора по телефона са включи и самият Никола Калистрин, който тренира и днес в Пирин край бягащи диви кози на един от слънчевите планински върхове.
Той обясни спецификата при ските на алпинистите като него и че катеренето става извън пистите, курортите и обработените терени.
"Всичко се постига с труд, желание и мотивация", допълни Калистрин.
Целта му за 2025 г. е да спечели квота за Олимпийските игри през 2026-а.
Това означава, че трябва да е сред първите 18 мъже в света по този спорт.
Стискаме му палци…
А филмът "Пирин: Предизвикателството 30-те върха" продължава своето разпространение у нас и зад граница в кина и на фестивали.
Чуйте разговора на Лили Големинова и Мария Бояджиева.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..