До 30 юни т.г. България трябва да предостави разработен и добре аргументиран Социален климатичен план, за да започне реална подкрепа за домакинствата в енергийна бедност.
Целта е да се смекчат последствията за транспорта и сградите от 1 януари 2027 г. от очакваното поскъпване на горивата.
"Трябва да действа година по-рано, а две трети от мерките да са дългосрочни", коментира пред БНР-Радио София доц. д-р Теодора Пенева - изследовател от Института за икономически изследвания към БАН и старши експерт „Климат и енергия“ във WWF България, един от най-изявените експерти по темата „Енергийна бедност“.
Общият размер на финансирането за България е 2.28 млрд. евро, които страната ни ще получи за периода от 2026 до 2032 г.
С тях ще бъдат подпомогнати финансово:
За домакинствата в сградите ще бъдат дадени около 1 млрд. лева. Забавихме се много с разработката на мерките за повишаване на енергийната ефективност от Социалния климатичен фонд, изпуснахме и европейско финансиране. Вече действа работна група към Министерския съвет и е добре тя да се разшири с представители на НПО, бизнеса, добави доц. Пенева.
Тя изрази своите притеснения, сред които дали финансовите ресурси ще бъдат насочени към обновяване на сгради със 100% грант, дали ще се дават за социално бедни, кой ще създаде информационната система.
"Прагът за енергийна бедност вече достига 848 лв. средно за страната. (Бел.ред: енергийно бедно е домакинство, което е под линията на бедност след разходите за енергия) Механизмът трябва да се разработи, а липсва яснота. Важно е дали правителството ще съумее да изпълни нормативните изисквания, за да се използва системата. Политиците трябва да разберат, че няма грешна стъпка, ако се разработи този механизъм. Той само може да ни подготви за кризи", отбеляза още доц. Теодора Пенева.
Чуйте разговора на Елена Пъневска.
На 25 януари 2025 година, Българско национално радио отбелязва 90 години от издаването на Указ номер 25, подписан от Цар Борис III. С тази наредба-закон радиоразпръскването в България става държавна собственост. Тази дата се възприема за начало на професионалното радио в България: Запис от разговор с инж. Симов ни предостави друг емблематичен..
Велизар Пеев и шоколадената фабрика са в центъра на нашия интерес днес: На 7.11.1901, Велизар Пеев отваря врати първата шоколадова фабрика в България. Какаовите зърна се внасят от Латинска Америка. Първият уред за разбъркване на шоколадовата смес му се изпраща от самия Линдт. На шоколада не пише, че е произведен в България. Защо, както и к акви са..
Днес ще ви раздипля патетичната любовна история на поетите Екатерина Ненчева, Пейо Яворов и Дора Габе. В Легендите на София съм разказвала и за тримата, но днес ще разкрия кой в кого е бил влюбен. И понеже за Екатерина Ненчева, първата българска писателка дръзнала да вплете в стихове любовните си пориви, се знае сравнително малко, отделям повече..
„ Градината на доброто “ е не просто документален филм с благотворителна цел. Милена Илиева (сценарист) и Силвия Пешева (режисьор) ни разказват историята: "Филмът е за Милена Боева. Тя прави тази градина " Вдъхновение " в Божурище и създава 15 работни места за младежи в неравностойно положение. Работата им помага да бъдат самостоятелни. В тази..
Тодор Адамски, основател на групата "Феникс" за промоцията на албума им "Ритуал" с участието на група "Графит": "Ние сме доста древна ъндърграунд група още от 1984, в 2012 се събрахме отново с променени членове и скромна дискография. Към момента сме петима. В заглавната песен тази вечер доктор по българска филология участва с кавал. Вкарали сме..
Започва Менар филм фест със специално събитие – поканата е от Здравко Григоров: "До 30 януари продължава фестивалът. Съботната вечер е много интензивна - паралелно са 4 много силни филма (подробности в звуковия файл). Тази година разширяваме границите със Саудиска Арабия. В неделя следобед заедно с инициативата "Храна за размисъл" ще се опитаме да..
Започва кандидатстването за осмите годишни награди „Employer Branding awards” – подробности от Надя Маринова, главен редактор на B2B media, организатори на събитието: "Това са награди за успешно изграждане на работодателския бранд. Има какво да се покаже заради технологичния напредък, успяваме да уловим тези, които ги прилагат и да ги покажем. Имаме..