До 30 юни т.г. България трябва да предостави разработен и добре аргументиран Социален климатичен план, за да започне реална подкрепа за домакинствата в енергийна бедност.
Целта е да се смекчат последствията за транспорта и сградите от 1 януари 2027 г. от очакваното поскъпване на горивата.
"Трябва да действа година по-рано, а две трети от мерките да са дългосрочни", коментира пред БНР-Радио София доц. д-р Теодора Пенева - изследовател от Института за икономически изследвания към БАН и старши експерт „Климат и енергия“ във WWF България, един от най-изявените експерти по темата „Енергийна бедност“.
Общият размер на финансирането за България е 2.28 млрд. евро, които страната ни ще получи за периода от 2026 до 2032 г.
С тях ще бъдат подпомогнати финансово:
За домакинствата в сградите ще бъдат дадени около 1 млрд. лева. Забавихме се много с разработката на мерките за повишаване на енергийната ефективност от Социалния климатичен фонд, изпуснахме и европейско финансиране. Вече действа работна група към Министерския съвет и е добре тя да се разшири с представители на НПО, бизнеса, добави доц. Пенева.
Тя изрази своите притеснения, сред които дали финансовите ресурси ще бъдат насочени към обновяване на сгради със 100% грант, дали ще се дават за социално бедни, кой ще създаде информационната система.
"Прагът за енергийна бедност вече достига 848 лв. средно за страната. (Бел.ред: енергийно бедно е домакинство, което е под линията на бедност след разходите за енергия) Механизмът трябва да се разработи, а липсва яснота. Важно е дали правителството ще съумее да изпълни нормативните изисквания, за да се използва системата. Политиците трябва да разберат, че няма грешна стъпка, ако се разработи този механизъм. Той само може да ни подготви за кризи", отбеляза още доц. Теодора Пенева.
Чуйте разговора на Елена Пъневска.
Във втория ден от седмицата гост в коментарното предаване "Форум" е Лора Младенова - автор, поет и активист с журналистическо и юридическо образование. Заедно с водещия Лъчезар Христов, тя обсъди следните теми: Боклукът на София: Общината търси да купи още камиони, как се стигна дотук; Политически сезон в условията на напрежение и протести;..
Заради интензивния трафик се променя организацията на движение в участък с ремонт от автомагистрала “Тракия" в Софийска област между 24-и и 33-и километър, съобщават от Агенция "Пътна инфраструктура". До 9 октомври (четвъртък) на четири пъти в следобедните часове - в 12 ч., 14 ч., 16 ч. и 18 ч., за около 30 - 45 минути ще се спира изцяло движението..
Нормални ли са климатичните процеси, които наблюдаваме през последните години по света, но и в България - свлачища, поройни дъждове, пожари. “Те са пряко следствие от климатичните промени, които настъпват и се ускоряват, така че това, което виждаме сега и което ще виждаме в бъдеще, е новата климатична реалност и трябва да сме подготвени..
Мотото тази година "Всяка история е уникална, всяко пътуване има значение“ напомня, че зад всяка диагноза стои лична история - история на смелост, устойчивост и надежда. По данни на Световната здравна организация, през 2022 година близо 2,3 милиона жени по света са диагностицирани с рак на гърдата, а над 670 хиляди са загубили битката с болестта. В..
Критики, обяснения и предложения как да се реши кризисната ситуация с липсата на фирма, която почиства и извозва отпадъците в столичните райони “Люлин“ и “Красно село“, се чуха по време на днешното заседание на комисията по екология и околна среда в Столичния общински съвет. На нея освен зам.-кметът по екология Надежда Бобчева, присъстваха районните..
Инициативата на Асоциацията за история и бъдеще на българската авиация (АИББА) за построяване на реплика на самолета, с който по време на бомбардировките на София през Втората световна война 27-годишният поручик Димитър Списаревски се жертва, за да спаси други българи, вече е към своя финал. Представянето ще се състои на 16 октомври,..