От ноември 2024 г., когато са правени първите тестове на софтуера, с който се регистрират влизащите в центъра на София замърсяващи автомобили, досега броят нарушители, влизащи в Нискоемисионната зона, е спаднал почти 10 пъти, съобщи пред БНР-Радио София Надежда Бобчева, зам.-кмет на София в направление "Зелена система, екология и земеползване".
"Хубавото е, че повечето предупредени, не повтарят", отбеляза Бобчева.
Тя напомни, че от 1.12. 2025 рингът на Нискоемисионната зона в София ще се разшири.
"Идеята е гражданите да променят някои навици, да търсят по екологични алтернативи за придвижване."
Зам.-кметът подчерта, че това е само поредна мярка. Но за постигане на търсения ефект – по-добро качество на въздуха, трябва комплексен подход.
Столичната община разчита само на официалните измервателни станции на МОСВ, които в София са само 5. И гражданите, и специалистите осъзнават, че този брой не е достатъчен за големия град.
През 2024 г. е направена ревизия на общинските станции, но се е оказало, че те не са достатъчно надеждни. Някои жители доброволно си поставят сензори за въздуха, но по думите на Бобчева, за да се реагира на данните, станцията трябва да отговоря на 3 условия: да измерва вярно нивото на ФПЧ (фини прахови частици), да е под контрола на общината и решението (мрежата) да не е твърде скъпо за софиянци.
По време на ремонта на Орлов мост станцията там беше спряна. Тя даваше актуална информация за ключова част от града, но е собственост на МОСВ. Ако от ведомството решат да я върнат, от Общината обещават съдействие.
Бобчева допълни, че принципно решението за какво ще отидат парите, събрани от глоби, се взема от Столичната община, така че съществува възможност средствата да бъдат разходвани за нови уреди и сензори за качеството на въздуха в София.
Чуйте разговора на Константин Лавсов.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..