15 милиона лева годишно е прогнозната стойност необходима за биомаркерна диагоностика на онкологичните заболявания у нас. Това е 0, 02 процента от целия бюджет на Националата здравноосигурителна каса за година, а същевременно за 2025 година са предвидени до 5 милиона лева за подобни изследвания. Това обедини за пореден път пациентски организации и лекари, които настояват средствата да бъдат увеличени, за да се прилагат ефективни и прецизни терапии за онкоболните.
След като от миналата година Румъния пое изцяло финансирането на биомаркерните изследвания за онкозаболявания, България остана единствената страна в ЕС, която не отделя публичен ресурс за това. Боряна Ботева, председател на УС на Сдружение за развитие на българското здравеопазване, пояснява повече:
"Към настоящия момент около 40 лекарствени продукта за 60 индикации се покриват от Здравната каса като лечение, но за съжаление, биомаркерната диагностика не се покрива от Здравната каса, за момента тя покрива само един биомаркер за рак на гърдата.“
Националната здравноосигурителна каса заплаща само едно изследване за рак на гърдата /HER-2/. Голяма част от пациентите трябва сами да осигурят и заплатят биомаркерните тестове, а за част от тях изследванията се покриват чрез временни дарителски програми от фармацевтичните компании, тъй като без тези изследвания лечението на пациентите не може да бъде предписано от лекар и заплатено от НЗОК. За някои индикации, поради нуждата да се тестват няколко биомаркера, сумата, която пациентът и неговите близки трябва да заплатят, е от няколко стотин до няколко хиляди лева.
На практика пациентите не могат да получат нито един от тези лекарствени продукти, ако предварително не се направят един или няколко от необходимите биомаркерни изследвания, нужни, за да се избере най-подходящата за съответния пациент терапия.
А в момента съвременното лечение на онкологичните заболявания е изцяло в сферата на персонализираната и прецизираната медицина.
“Вече не говорим за рак на гърдата, а за рак на гърдата с определен хистохематологчен резултат и определен генетичен профил. Като именно тези характеристики са ключови в терапевтичния подход“, подчерта д-р Любомир Балабански, молекулярен генетик.
Той допълни, че по негови лични наблюдения един от всеки трима пациенти не може сам да заплати биомаркерната диагностика.
През 2024 г. е изработена и внесена амбулаторна процедура, предложение към НЗОК, което е представено пред Надзорния съвет, за да бъдат финансирани биомаркерните изследвания, но до момента този проект не е разгледан, каза от своя страна адв. Силвия Величкова, представител на пациентите в Надзорния съвет на касата:
“Никой не застава открито против тези предложения. Аз мисля, че причините са две – първата е, че няма смислени аргументи НЗОК да продължи да не заплаща за биомаркерна диагностика. Втората е, че никой не желае открито да каже и да заяви позиция, че е против онкоболните да получат правилно и ефективно лечение.
За пореден път виждаме как Здравната каса се грижи за бюджета си в ущърб на пациента, този подход обаче не й спестява никакви средства, а напротив – я натоварва с повече разходи. Средствата, които прогнозно ще бъдат необходими за изследване на всички онкоболни, за всички биомаркери за 1 година, ще бъдат приблизително 15 милиона лева, това представлява 0,02 процента от годишните разходи на НЗОК“.
Адв. Пламен Таушанов, председател на УС на Българска асоциация за закрила на пациентите пък смята, че НЗОК не се интересува от качеството на предоставената медицинска помощ:
"Повече от 10 години с представители на Министерство на финансите и други представители на държавата се обсъжда, че Здравната каса трябва да се интересува от качеството на предоставената медицинска помощ, а не просто едни пари как да бъдат изразходвани и усвоени“, изтъкна той.
Чуйте репортажа на Златина Петкова в звуковия файл.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..