Ако приемствеността е едно от най-хубавите качества на БНР, то Радиотеатърът е значима част от сърцевината му. От основателите до техните наследници, от реализиращите го до поколенията, работещи с тях.
Слушаме един от тонмайсторите, през чийто пулт е минала голяма част от продукцията на Радиотеатъра - Митко Василев, доцент в НБУ, в разговор с Боян Бочев.
"Първите пиеси са излъчвани на живо, не е имало запис - записите са били с кратка продължителност, а самите записани плочи са имали минимален брой излъчвания." Слушаме записи от Златния фонд на "Баня" (Маяковски) с гласа на Георги Парцалев, "Българи от старо време" (Л. Каравелов) и "Дъждовен ден" от Мирон Иванов с Апостол Карамитев и Лео Комфорти.
"За разлика от концертите, които са могли да се излъчват от зала "България", пиеси играни на сцена е било необходимо да се адаптират за радиотеатър. Имало е специално направено за радиотеатъра Трето студио с условия за радиопиеси, които да се излъчват направо от него. Условията са били много добри, акустиката е могла да бъде променяна. За съжаление една от бомардироските разрушава студиото заедно с част от концертното Първо.
След възстановяването им, условията на трето не са били същите и радиотеатърът се мести във Второ, многофункционално и за запис на малки състави. Във Второ има възможност за разделяне със завеса и използване на две акустични среди."
Кои са първите режисьори и музикални оформители на Радиотеатъра, какво е филимилна лента, къде се е просвирвала и други технически тънкости около въвеждането на магнитофонния запис и монтаж - в звуковия файл.
Снимките са от страницата на Второ студио (мерси на Косьо Райдовски) и от личния семеен архив на Мария Нанчева и Кирил Каменов:
Минко Ламбов за предстоящата премиера на концерта му за цигулка, акордеон и оркестър със солисти Светлин Русев и Вероника Тодорова: "На 29 януари от 19 ч. в Централния военен клуб е премиерата с оркестър Симфониета. Светлин е божество на цигулката, често го сравнявам със самурай. Запознахме се на един образователен концерт на Филхармонията,..
Кремена Николова - Флор от Софийската филхармония за предстоящия концерт на Филхармонията с полемичната за връзката си с Путин оперна дива Анна Нетребко: "Изключително щастливи сме да сме партньори на концерта на Анна Нетребко като съпровождащ оркестър. Изборът на нашия оркестър не е случаен, партнирахме ѝ в Букурещ с почти същата програма, основно -..
Проф. Илия Граматиков от Музикалната академия за лекцията си в СГХГ към изложбата "Европа в България" на 29.1 в 18 ч.: "Важно е да се подчертае, че това няма да е специализирана музиколожка лекция, тя е отворена до широка публика. Провокация и вдъхновение за мен бе изложбата. Доколко присъства музиката в тези картини? Кога и как се осмисля..
Историческите сгради на БНР са темата на днешното ни предаване в деня на 90-та годишнина на Радиото с главно "Р": "Oт "Бенковски", в спомените на Кирил Разсуканов за Родно радио , през "Московска", на ъгъла с "Бенковски" заедно със Здравко Петров, до "Драган Цанков" 4 - старата сграда, с разказа на Теодор Караколев от фондация "Български архитектурен..
В Лозенец още кънти споменът от чутовните кабарета на Сирак Скитник и жена му Олга. Къщата им на ул. „Борова гора“ е създадена по съновидение Старите лозенчани и до днес си спомнят за домашното кабаре на една от най-известните двойки в София преди войната Сирак Скитник (основател на БНР) и съпругата му Олга, наричана от всички Сирачката...
Човекът в радиото и изкуствения интелект - Трябва ли да преосмислим БНР заради новите технологии и трябва ли общественото радио да има по-различен подход към използването на ИИ в сравнение с останалите медии? Събеседници : Никола Тулечки (НТ), инженер, който се занимава с работа с данни. Основател на Сдружение „Данни за добро“ и водещ на..
10 въпроса към генералния директор на БНР по повод 90 годишнината на БНР – Милен Митев и синтез на отговорите му (пълните - в звуковия файл): Винаги бъдещето – Времето се изкривява – Трябва да се опитваме да правим нещата както ще се правят утре. – Традициите са слабата и силната ни страна – Журналистите са се опитвали да бъдат близо до..