Изложбата "Double-Double“ е втората от поредица, която ни запознава с артистичните двойки от българското съвременно изкуство. В предаването „Радиокафе“ гостуваха кураторът Ивайло Христов и творците Калина Димитрова, Петя Денева и Златин Орлов.
Какво се крие зад идеята за поредицата изложби на артистични двойки разказа кураторът на изложбата Ивайло Христов.
"Чисто формално, когато подготвяхме програмата ни за зимния сезон, за мен и съпругата ми, с която дълги години живеем и работим заедно, беше много интересно да разберем как се случва този творчески, артистичен процес при други известни наши колеги, които по един или друг начин са свързани не само в изкуството, но и в живота. За начало поканихме пет двойки, след това темата стана интересна и решихме да продължим. В българското изкуство имаме много значими и със сериозно присъствие артисти, с експозициите правим кратък обзор, или акцент, върху някои от двойките“, посочи той.
Втората изложба от поредицата, наречена "Double-Double" се открива на 5 февруари, с участието на пет нови артистични тандема.
"Още когато подготвяхме първото издание при дискусията с първите артисти възникна въпрос към нас - дали изложбата е целенасочена и защо участват като двойки само мъже и жени. Албена Баева и Рене Бекман бяха първите, които поставиха въпроса. В процес на развитие, решихме да направим второ издание.
Живеем в съвременен свят и е важно изкуството, което артистите създават да носи своето послание, а по-малко важно е тяхното житейско съжителство", допълни Ивайло Христов.
Във второто издание участват Красимир Терзиев и Калина Димитрова, Зара Александрова и Зоран Георгиев със своя творба от Берлин, Ангелика Радева и Златин Орлов, Спартак Йорданов и Ралица Тонева, които участват с видео проект и Петя Денева и Теодора Дончева, които участват със съвместна интересна творба – живописен диптих.
"Участниците имаха пълна свобода в избора на творбата или общо произведение, с които да участват. За нас това беше много важно, освен акцента върху творческите двойки и по-различния творчески процес при тях, от този на другите художници, с това, че те обсъждат заедно, творят, влияят си един на друг", поясни кураторът.
Художниците Калина Димитрова и Красимир Терзиев разказаха, че участват със свои работи, които показват не за първи пат пред публика, но много добре илюстрират вижданията им в света на изкуството.
Красимир Терзиев представя в работата си производно на двуизмерна фотография, която в съчетание с техниката фотограметрия, създава един 3D модел на въображаем свят, като цялата тематика съвпадна с периода на пандемията. Фотограметрията представлява фотографска техника, която заснема един обект, така че да го обиколи триизмерно от всички страни, след което снимките се обработват на компютър, с определен софтуер, който прави обекта триизмерен, обясни Калина Димитрова.
Тази фотографска техника се използва за заснемането на археологични разкопки.
Илюстрациите на автора представят дома, в който живеем, който в онзи период трябваше да бъде "Нашит дом, нашата крепост" и по някакъв начин трябваше да постави една сигурност и котва в онова време, разказа художничката. Онова, което я е вдъхновило да представи в нейните творби, е нежната и прекрасна поезия на Александър Габровски.
"Той ме впечатли с това как чрез словото преобръща света. Стихотворението, върху което работих, разказваше за звезди, които “падат в небето“ (не на земята), бяха също много нетрадиционни – желатин, който обработих и направих във форма за показване, след което се оказа, че той прилича на много други материи. Поставени едни до други нещата на Красимир и моите започнаха да звучат много близко и много еднакво, като един или събиращ се, или разпадащ се свят.
В разговора на Лили Големинова ще разберете какво са подготвили останалите участници от двойките в предстоящата изложба, която ще може да се види от 5 февруари в Hostgallery.
Разходката по ул. Георги С. Раковски започва от най-високото ѝ място, с паметника на Вазов и витошката морена, от която да гледа към любимата си планина. Наблизо е Палатата Св.София, дело на арх.Парашкеванов (1929). Там е пл.Николай Гяуров, кръстен по инициатива на Гена Димитрова, която също живее наблизо. Следва историята на Военния клуб - коя всъщност..
Веселина Узунова от ИИИ-БАН за Аспарух Лешников: "Басът на групата Роберт Биберти е завиждал и на Аспарух Лешников, и на евреите в групата. Омразата по онова време се е ширила, дори и между членовете на групата. Аспарух Лешников става плячка на Биберти. След 9 септември 1944 на Лешников не е разрешено да напусне България. Писмата му доказват..
Борис Руменов, чиито псевдоним Борю Зевзека е измислен от проф. Иван Шишманов, е легендарна фигура сред софийските интелектуалци и бохеми през първите десетилетия на ХХ век. Името му е нарицателно, и също както за проф. Александър Балабанов, за него се разказват комични и куриозни случки. Хуморът му е свеж, заразителен и незлоблив, автор е на 15..
Шри – Шри Рави Шанкар гостува отново в България – Константин Драгов и Сана Драгова: "Той е основателят на фондация "Изкуството да живееш", тя е в над 180 държави. Учителят ще има лекция с възможност за въпроси и отговори и най-вече, ще има медитация в залата (НДК - зала 1). Ще е като на концерт. Заедно ще преминем отвъд хаоса. Блаженството е..
Филмът „Гунди“ влиза в британската разпространителска мрежа – режисьорът Димитър Димитров с подробностите: "Много е важно, че филмът продължава като част от програмата на британските кина от веригата "Одеон". Тя е достъпна в сайта им и те са си направили сметка, че не само българи ще го гледат. Като студент там не съм си и мечтал, че някой ден мой..
Голямата маса: Градски дворове – Божидар Емануилов, зам.-кмет на "Оборище": "Има най-различни работилници за деца и възрастни в един от дворовете, гаражна разпродажба в друг, жива музика. Градските дворове е изчезваща среда, тези, които сме израснали в центъра ги помним. Те са мост между поколенията. Има и хора, които негодуват заради ограничения..
Уикенд с „ Мале-мале“ – второ издание на мини фестивала в Южния парк, гост по този повод ни е Петринел Денев: "Програмата ни е малка, първото издание бе изцяло за деца. Хуморът е подходящ и за възрастните. Предвидили сме и уъркшоп за улична клоунада - така и ние започнахме с "Мале-мале". Уличното изкуство дава свобода - да пробваш, да..