Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

На 6 февруари, РЦСИ "Толоцентрала" от 19 часа

Спектакълът на Ива Свещарова "Ако Афродита е чудовище" - с втора премиера

Метаморфозите на женското тяло и женствеността през образа на гротеската

Новият спектакъл на Ива Свещарова "Ако Афродита беше чудовище" вече е с насрочена втора премиера.

Свещарова е сред най-значимите артисти в съвременната ни хореография. Тя е носителка на награда "Икар" за съвременен танц и пърформанс и е един от създателите и организаторите на Международния фестивал за съвременен танц и пърформанс "Антистатик". 

В студиото на БНР-Радио София тя гостува заедно с Ангелина Георгиева и разказаха за спектакъла.

"Аз и всички мои колеги, които работим в това поле, ежедневно се сблъскваме с много трудности. Не е никак лесно да правиш представления, поради различни причини – недобро финансиране, липса на места за репетиции... Също така няма достатъчно места, където да се показват такъв тип представления - посочи Свещарова. И допълни - Тези трудности допълнително ни провокират и вдъхновяват. За да си наясно с нещата, които искаш да правиш, е много нужно да имаш и пространство, където да се развиваш."

За съвременния танц има публика, сигурна е драматургът Ангелина Георгиева:

"Много е интересно преливането на различните публики. Публика, която посещава съвременните визуални изкуства, също се интересува от съвременния танц и пърформанс. Тези зрители споделят много сходни кодове и теми, просто езикът, чрез който се изразяват е различен. Сферата, в която Ива Свещарова работи е на експерименталния танц. Всяко едно представление предлага нов език. Тя експериментира със самия език – на танца, на хореографията, на тялото. Публиката се чувства провокирана, защото и се представят неща, които досега не е виждала, които са ѝ малко непознати. Всеки човек, който е с по-отворени сетива, по-отворен за провокации, би се заинтригувал", посочи тя.

Ангелина Георгиева и Ива Свещарова

Акцент върху две знакови срещи оставили трайна следа в професионалния ѝ път на развитие посочи Ива Свещарова – с режисьора Николай Георгиев и работата ѝ в частната театрална трупа в Португалия, "където изцяло работихме по методологията на Грутовски. Там имах възможност да продължа в една по-друга посока и в други изследвания, които Грутовски е правил. Тези две срещи са много знакови и те ми отвориха врата към едно експериментално поле – да не се притеснявам в търсенията си, а да съм дръзка и спокойно да пробвам това, което е в главата ми и образите, които непрекъснато витаят там", посочи тя. 

 В театралните експериментални класове на режисьора Николай Георгиев, тя среща и Вили Прайер, с когото си сътрудничат дълги години.

"Заедно сме направили над 10 колективни представления, работили сме по фестивала “Антистатик“ и много други проекти", отбеляза Ива Свещарова.

Ангелина Георгиева от своя страна разказа какво я свързва с артистичния тандем, както и за ролята на драматургията в хореографията. 

"Аги е вторият мой мозък. Изключително важна фигура е в процеса. Благодарение на нейното присъствие имах възможността да се връщам там, където съм тръгнала, защото докато работиш, много лесно започваш да се губиш, поради интереса към много неща, които искащ да правиш - разкри Свещарова. - Това което ми харесва най-много в съвместната ни работа е, че всеки път тя идва с много въпроси, които понякога са ме стряскали, защото не съм се замисляла върху тях, а друг път ми помагаха да разбера къде се намирам, какво имам като материал, какви са образите, които излизат от хореографската партитура, какво имам налично и какво още трябва да генерирам, за да се стигне до момента, в който започваме да мислим, как да се изгради драматургичната структура на представлението."

Втората премиера на представлението "Ако Афродита е чудовище" ще се състои на 6 февруари.

“Представлението разглежда женското тяло и женствеността през похватите на карнавалното и гротеската, а тя във нашия случай е не само концептуален и естетически избор, много основно я използваме и като акт на освобождение. Във всяка от сцените на представлението търсим как може тялото на изпълнителите да минават през ритуала на метаморфози, в който телесното да стига до преувеличения и до някакви абсурдни експлозии", разкри хореографът.

Чуйте още в разговора на Лили Големинова.

По публикацията работи: Спаска Давранова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Първо издание на Детски фестивал "Надежда" с арт работилнички и игри

Детският фестивал "Надежда" ще има своето първо издание в едноименния столичен квартал и ще зарадва малчуганите непосредствено преди първият учебен ден. Пред Общинския културен институт “Надежда“, до Метростанция “Хан Кубрат“, в събота (13 септември) от 15 часа и в неделя (14 септември) от 10 часа ще се проведе този своеобразен празник за..

публикувано на 12.09.25 в 17:40

НЗОК с полезна информация преди началото на учебната година

Какво трябва да направят за своето здраве учениците преди началото на учебната година? Общопрактикуващите лекари извършват профилактични прегледи на учениците и предоставят данни за извършени задължителни имунизации за възрастта. Вече е факт дигитализацията на този процес. Информацията за здравословното състояние на детето (ръст, тегло, обиколка на..

публикувано на 12.09.25 в 17:32
Снимки: Adecco Bulgaria

Работодателите прегръщат изкуствения интелект, но им свиди да инвестират в обучение на служители

Ново глобално проучване на Adecco Group показва, че компаниите по света продължават да възприемат изкуствения интелект (ИИ) като панацея за ускорена трансформация, но често прехвърлят тежестта върху своите служители. 66% от организациите очакват служителите сами проактивно да се адаптират към ИИ, а 32% изобщо не предлагат обучение за..

публикувано на 12.09.25 в 17:04

Зорница Трифонова: Образованието ни трябва да бъде осъвременено, и то цялостно

Българското образование има нужда от истинска реформа, а не от промени на парче , посочват в свое становище от Асоциация "Родители" . В предлаганите промени има редица притеснителни моменти – въвеждането на задължителен предмет "Добродетели и религии", ранното профилиране чрез прием в математически и природоматематически гимназии още..

публикувано на 12.09.25 в 16:14
Зорница Славова

Зорница Славова, ИПИ: Нямаме нужда от образование без цел и смисъл!

Българското образование е изправено пред системна криза. Слабите училища са навсякъде, обхващат голям брой ученици и са с хронично лоши резултати . Все пак няколко училища успяват да повишат средния си резултат по БЕЛ с повече от една единица за последните три години. Това показва нов анализ на Института за пазарна икономика (ИПИ),..

публикувано на 12.09.25 в 15:18

Празник за меломаните готвят Жлъч и Trombobby с голям концерт

За един изключителен концерт, който ще се проведе днес, 12 септември, свързан с появата на дългоочакван албум “Малко след“ - съвместна продукция на Жлъч и Trombobby, съобщи Мартен Роберто. "Албумът го правим повече от две години и всъщност е една много сбъдната мечта за мен, предполагам и за Жлъч. Включва десет песни. Отначало идеята беше да..

публикувано на 12.09.25 в 13:49
Борис Бонев

Борис Бонев: Ул. "Шишман" трябва да се предостави на пешеходците

"Спаси София" иска ул. "Цар Иван Шишман" да стане изцяло пешеходна зона и събират подписи за петиция. За два дни са събрали над 2000 подписа, днес продължават и на фестивала КвАРТал. "Когато имаш предизборна програма, трябва да спазваш обещанията. Ул. "Цар Иван Шишман" е наше предизборно обещание и е логично да започнем да го изпълняваме",..

публикувано на 12.09.25 в 12:57