"Особено трудна е "Поемата на екстаза“ от Скрябин – изискваща много и от оркестъра, и от диригента. Аз винаги се подготвям с месеци за нея, защото емоционалното й изграждане е много трудно да бъде постигнато. Но Радиооркестърът може да се справи и не просто да я изсвири, но и да направи всички нюанси в нея – не само темпови и динамични, но и емоционални. Вече ги познавам много по-добре отпреди две години и знам колко голям е техният потенциал“.
Естествено, питам къде е любовта и къде е драмата в програмата и се оказва, че те са навсякъде – и в любовната история, съчетана с мистика и трагизъм в "Нестинарското хоро“ от танцовата драма Нестинарка на Марин Големинов, и във фантазията Кармен (знаем сюжета на едноименната опера, от която са темите в тази изключително виртуозна пиеса на Сарасате), и в сюитата "Любовна магия“ на Мануел де Файа, в която любовта е и в заглавието, в която има много от драматизма на фламенкото. Солистка тук ще бъде една великолепна млада певица - мецосопран, препоръчана от Светлина Стоянова. Бет Дейвис е финалистка на конкурса на BBC Cardiff Singer of the World през 2023, носител на наградата "Елизабет Конъл" през 2022 и на Трета награда от Wigmore Hall Competition.
Много впечатляващ е и другият солист – цигуларят Стефан Апроду, едва на 20 години.
"С харизматично присъствие на сцената, много добре се вписва в концепцията на този концерт, който ще вкара публиката в един истински филм“, казва Константин Илиевски.
За Константин Илиевски сезонът е много наситен – освен ангажиментите с Радиооркестъра, много повече от предишния сезон и като концерти, и като звукозаписна дейност, той запази поста си като диригент на друг радиооркестър – този на Словашкото радио, а продължава да ръководи и създадената от него Симфониета дел арте.
"Гостувам и на много други оркестри. Скоро бях за първи път в Румъния, дирижирах в Тимишоара, оркестър на много високо ниво с великолепна зала. Целият регион е изцяло запазен духа на Австро-Унгария – и като архитектура, и като традиции. В България също дирижирам много – Варна, Враца“, разказва Константин Илиевски.
В края на миналата година, за Коледа и Нова година той е на турне в Китай с Виенската оперета "Йохан Щраус“ с поредица от концерти в Пекин, Шанхай и други големи градове. Разказва изключително интересно за стремглаво променящия се живот там, за това че в левите ленти на магистралите електрическите автомобили се зареждат, докато шофират; как градският транспорт е изцяло електрически.
"В сферите, в които преди 10 години Китай имаше проблеми, сега е най-силен - става дума за екология и инфраструктура. С техните влакове от София до Виена щяхме да стигаме за 3 часа. А за мащаба говори и факта, че в момента в Китай има повече пианисти, завършили магистратура, отколкото е населението на България".
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Елисавета Станчева, изкуствовед, за дискусията „На ръба“, в която композиторът Петър Керкелов разказва за създаването на новата си пиеса. Какво се случва, когато музиката премине отвъд познатото и експериментира с нови форми, звуци и идеи? Как се изгражда музикална драматургия, която преплита класическо звучене с електронни елементи? Среща-дискусия..
Музикалният спектакъл „Три тенора…и още нещо“ на Камерна опера Благоевград с диригент Георги Еленков ще гостува в София на 23 май на сцената на театър „Сълза и смях“. По този повод ни гостуват двама от участващите трима тенори – Михаил Михайлов и Юрий Николов: "Винаги е удоволствието като трима тенора, които са и приятели, са заедно на сцена...
Мария Карагьозова ни представя Фестивала на училищните и младежките оркестри, организиран от Асоциацията на фестивалите в България и финансирани от Национален фонд Култура: "Оркестрите загубиха част от структурата си по време на пандемията. Фестивалът насърчава отново децата в тези оркестри. Той е трибуна на музиканти-любители. Не съревнование..
Как е описвана Съдебната палата в софийската преса в началото на 40-те години на миналия век, къде и кога е имало проекти да бъде изградена тя още в края на 19 век и началото на 20 век? Още в спомените на Георги Каназирски-Верин, "Шишковия трамвай" за Бали Ефенди, който е тръгвал от мястото на днешната Съдебна палата. Проектът Екс Професо на..
Разговорът е с изследователите и генеалози Светлана Дяконова - Арсен - потомка на голям род от Банско и секретар на Българската генеалогична федерация “Родознание” и Ивелин Любенов - индивидуален член на Българската генеалогична федерация ‘Родознание”: Във втората част продължаваме с другите хаджии и техните фамилии: "Срещаме графити от 1771 за..
Писателят Васил Попов за сериала по романа му Мамник и издаването на следващия, Лехуса: "Докато пишех "Мамник" мислех, че жанровата литература не е разпространена в България, но се изненадах от интереса на различните възрасти. Снимките приключиха април. Предполагам, че ще е готов зимата. Натрупа се материал - скоро почвам третия. Съвсем различно..
Покана за танцов спектакъл TRAPтайм? от Захари Нанков, танцьор и хореограф: "Концепцията я реализирах преди 3 години, сега я повтарям с ученици от моята школа. Комбинирал съм стила в музиката трап с рагтайм - като музика и роман. Правя съпоставки между тези две епохи - тогава и сега, всичко минава през една игра. Проследяваме нишката как се променя..