Христо Недялков е на 47 години. Живее в столичния район "Кремиковци". Казва, че последните 15 години е все по-трудно преминаването през бариерата без чакане от половин час. За да изпълни лични и работни ангажименти, Христо преминава през прелеза 4 пъти дневно, като в поне 3 от тях попада в образувалата се "тапа". Споделя, че местните наричат прелеза "контролно-пропускателен пункт". Шегуват се и по повод влизането на България в Шенген, което Сеславци и "Кремиковци", разделени от релсите, все още не са дочакали.

По думите на местните жители, нужди като достъпа до аптека в региона биват затруднявани заради бариерата. Оказва се на мястото са разположени 6 коловоза, през които ежедневно преминават и маневрират малки дизелови локомотиви, без които пътническите влакове няма да могат да заминават и преминават през местната гара по предварително изготвеното разписание. Това уточниха в писмен отговор от Националната компания "Железопътна инфраструктура". Според жителите на района има и случаи обаче, в които бариерата се спуска и вдига без да е преминал нито един влак или локомотив.
Кметът на район Кремиковци Лилия Донкова, също подкрепи исканията на жителите.

В отговор до Радио София от Националната компания Железопътна инфраструктура обясниха още:
"Местоположението на прелеза в гарата налага, когато се отвори сигнал, който да позволи влак да се приеме от другата страна на гарата (не от страната на прелеза), бариерите да са спуснати. Ако влакът спре в гарата и не продължи движението си към прелеза, се получават описаните случаи, когато бариерата е спусната, дори когато не преминават влакове“.
От държавното предприятие добавиха, че не могат да бъдат налагани ограничения в кои часове да бъдат изпълнявани заявките. По думите им работното време на превозвачите, които гарата обслужва, е през деня. НКЖИ е длъжно да осигурява непрекъснат достъп до обслужващите съоръженията в гарата, като обслужването става по заявка на клиентите.
"Съгласно изискванията на съществуващата нормативна база, максималното време за заемане на прелезите при извършване на маневра е 20 минути. НКЖИ отговаря както за техническата изправност на прелезите, така също и за действията на експлоатационния персонал, отговорен за движението на влаковете. Местоположението на прелеза в гара "Кремиковци" е много специфично. Прелезът обхваща всички коловози на гарата и за всеки влак или возило, което трябва да се придвижи през района, бариерите трябва да бъде спуснати. Това означава, че освен при преминаване на влакове, бариерите трябва да са спуснати и когато се извършват маневрени придвижвания за преместване на вагони от един коловоз на друг за обслужване на клиентите в гарата“.
"Времето, през което прелезът е затворен (т.е. бариерите са спуснати) може да бъде намалено, чрез внедряване на съвременни технически решения. За реализирането е необходимо време за изготвяне на проект и провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител. Трайното решение е изграждане на пътен надлез, за което е необходим значителен финансов ресурс и време. В Националната компания "Железопътна инфраструктура" на този етап няма предвидени средства за изграждане на пътно съоръжение, което да замести пресичането на едно ниво на пътната и железопътната инфраструктура. В район "Кремиковци" на Столичната община е изготвено инвестиционно намерение за изграждане на такъв тип съоръжение, което е подкрепено от НКЖИ и се надяваме съвсем скоро да се намерят средства за изграждането му", казва от НКЖИ.
Срок за изграждането на съоръжение няма.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Снимки: Надежда Герова
Коментатор във "Форум" на 18 ноември е Иво Анев . Той е доктор по икономика и управление (УНСС). Ръководител и икономически експерт на екип "Историческа баня", създал една от три финансирани от ОП "Софияплан" концепции за възстановяване на северното и източно крило на Централна минерална баня - София. Икономически и финансов консултант на..
По време на национална кръгла маса, организирана от Европейския потребителски център – България (ЕПЦ), бе обърнато особено внимание върху предвижданите промени в Регламент 261 на Европейския парламент, отговарящ за обезщетяване и помощ на пътниците, ползващи въздушен превоз. В документа се засягат правилата за изплащане на причинени вреди и..
В Стара Загора ще се открие най-големият оперен балетен фестивал за оперно и балетно изкуство в България. От 21 ноември, до 7 ноември в града ще се проведе 55-ото му издание . Тази година се отбелязва И 100-годишнината на Старозагорската опера. С операта "Андре Шиние" на 21 и 22 ноември, ще бъде поставено началото на грандиозното..
Изкуственият интелект (AI) става все по-важен елемент в образованието в Европа. Изследването "Future of Education Report" на GoStudent проследява как учители, ученици и родители възприемат технологиите и как се подготвят училищата за внедряването на AI. Проучването обхваща около 5859 родители и техните деца на възраст между 10 и 16..
Златните монети на Цар Фердинанд са сред най-търсените монети не само в България, но и в целия свят . Това съобщи пред БНР-Радио София проф. Константин Дочев, експерт в сферата на нумизматиката с дългогодишен опит. Юбилейните монети , които БНБ пуска периодично, винаги са били предмет на голямо внимание , а те напоследък станаха..
РЦСИ "Топлоцентрала" ще бъде домакин на шестото издание на Фестивала на авторския театър – ФАТ от 21,до 23 ноември 2025 г. Фестивалът ще представи премиерни спектакли, дискусии и театрални работилници, отваряйки пространство за нови идеи и творчески срещи. Тазгодишното издание на ФАТ продължава мисията си като единствения..
На 21, 22 и 23 ноември 2025 г. "Топлоцентрала" ще бъде домакин на шестото издание на Фестивала на авторския театър – ФАТ. В продължение на три дни фестивалът ще представи премиерни спектакли, дискусии и театрални работилници, отваряйки пространство за нови идеи и творчески срещи. Тазгодишното издание на ФАТ продължава мисията си като единствения..