В края на януари република Хърватия бе първата страна, която даде израз на потребителския гняв от високите цени на хранителни продукти и напитки, които поддържат големите търговски вериги, под формата на отказ от пазаруване в тях за определен период. Мълниеносно акцията бързо спечели поддръжници и в други държави и такива прояви се организираха в Босна и Херцеговина, Черна гора, Сърбия, Северна Македония, Словакия, Словения, Косово, Румъния, Гърция.
България също се включи на 13 февруари, като бойкотът доведе до почти 30% спад на оборота на големите хипермаркети. Два дни по-късно бе свикано и извънредно заседание на правителството. Постижения, които организаторите на инициативата у нас коментираха като успешни.
“Видя се в Хърватия, че първоначалните 30 продукта, които бяха с регулирани цени, се оказаха недостатъчни. Правителството одобри още 40-70 продукта. Във Франция през последните години се стигна до 5 хил. продукта, които бяха с регулирани цени. Тук да се даде свобода за допълване на още продукти, които са от първа необходимост за българските граждани, коментира Мая Манолова, част от протестния екип и председател на гражданска платформа „Изправи се БГ“.
“Разбира се, след като беше отворена темата, тези 10% надценка, биха могли да се мултиплицират по хранителната верига, т.е. в случаите когато има посредници, да има допустима надценка и по отношение на тях, и ясни правила за това как се етикетират продуктите”, допълни още Мая Манолова.
Освен, че се изведе дебатът за достъпността на предлаганото в големите търговски вериги, се поставиха и много въпроси, свързани с качеството на стоките, консумацията на местни продукти и наличието на български производители.
Строга регулация на пазара, задължителна намеса от страна на държавата, високи санкции за нарушителите, с постоянна контролна дейност, също са задължителни условия за поддържането на добро търговско, но и потребителско поведение, смятат инициаторите на бойкота у нас.
Подкрепа вече има изразена и на ниво министър. Земеделският министър Георги Тахов каза, че днес няма да пазарува от големите хипермаркети, а ще подкрепи малките магазини и българските производители.
Дали потребителското недоволство у нас ще прерасне и в такова по отношение на банките и телекомуникационните компании, както се случва днес в пионерска Хърватия, само времето ще покаже.
Чуйте повече в репортажа на Златина Петкова в звуковия файл.
В деня на представянето на книгата "Литературната журналистика в България" , във "Форум" като коментатор гостува един от авторите в изданието – политологът доц. Иво Инджов . Водещият Лъчезар Христов предложи темите, а доц. Инджов прие и разсъждава по: Блокада на парламента и кратки сблъсъци с полицията. Хиляди протестираха срещу Бюджет..
Актуалната ситуация във ВиК сектора; приоритетите за следващия бизнес план на "Софийска вода", планираните инвестиции с акцент върху развитието на проекта за мини ВЕЦ-ове в столицата и как въвеждането на еврото в България ще се отрази на клиентите – тези теми бяха дискутирани в годишната среща разговор с мениджмънта на компанията...
"Нашите деца, нашата отговорност: (не)поправимото в очакване на работещи решения." Под този наслов фондация "Лъчезар Цоцорков" представи данни от национално представително проучване за нагласите на българите към насилието над и сред децата . Целта на инициативата е провеждане на дългосрочна информационна кампания, посветена на преодоляването..
На 1 декември Академията за мода ще връчи годишните си награди "Златна игла", с които отличава най-добрите български дизайнери и модни творци, както и най-добрите постижения на световни имена в лайфстайла и модния бизнес. “Естествено, че вълненията (за гала вечерта) продължават. Те няма да спрат и след като мине кулминацията по награждаването, тъй..
За втори път Столичният общински съвет (СОС) отхвърли предложената от кмета Васил Терзиев нова структура на общинската администрация. Макар да бяха направени изменения в първоначално изготвения вариант, сегашният отново не получи нужното одобрение както в комисии, така и на днешното заседание на общинските съветници. Кметът Терзиев..
Над 700 рекламни карета и страници от вестници и списания, както и киноплакати, са представени в изложбата "Кинореклама в България 1920–1940", която беше открита на 26 ноември в Дома на киното в София. Разнообразните подходи, чрез които разпространителите, собствениците на кина и продуцентите от периода популяризират филмите си и привличат публика в..
Фондация "П.У.Л.С." се включва с активности по време на 16-те Световни дни срещу насилието, основано на пола, които се провеждат между 25 ноември и 10 декември, както и към глобалната кампания на ООН за спиране на дигиталното насилие над всички жени и момичета. Тазгодишната кампания е насочена към дигиталното насилие. “Това е форма, която в..