Според данните на Националния статистически институт за последната календарна година бедните в България нарастват до 21,7% от населението.
Рискът от изпадане в бедност се изразява и в конкретни лишения за домакинствата. Те все по-трудно заделят пари, спестяват за почивка и поддържане на дома. Това важи и при намерението за закупуване на жилище, автомобил, дрехи и дори обувки.
Основните характеристики на бедността са безработицата, ниското образование, по-високият брой на децата в домакинството, по-напредналата възраст, етносът, дори пола (жените по-често са под линията на бедност), подчерта пред БНР-Радио София старши икономистът Зорница Славова от Института за пазарна икономика, анализирайки данните.
По думите ѝ, колкото по-високо е образованието, толкова по-малка е разликата в доходите между половете. В големите градове на страната безработицата е на дъното, а заетостта е в своя пик. Проблемите на пазара на труда там са в липсата на умения и квалификация, за да може човек да е конкурентоспособен.
Статистиката отчита и сезонни работници от трети страни, но не и тези, които не искат да работят.
Цифрите говорят:
За съжаление у нас 70% от средствата се насочват към субсидирана заетост, а едва 30% остават за обучение. В другите страни от Европейския съюз съотношението е обратно – там повече се залага на (пре)квалификация дори консултация за намиране на работа.
"Най-голямата програма е за обучение на половин милион души по Националния план за възстановяване и устойчивост, но нещата там буксуват и не се знае докъде е стигнала", допълни Славова.
За последните 10 години се наблюдава подобрение, като цяло всички стават по-богати, подоходното неравенство също намалява.
Много от младите обаче не искат да са активни на пазара на труда.
В момента подпомагането става с малко пари на много хора, а е по-добре то да бъде по-целево, каза още анализаторът.
Чуйте разговора на Невена Николова и Данаил Конов.
Гост в коментарното предаване “Форум” в края на работната седмица е Мартин Атанасов – момчето, което създаде проекта Черна писта, интерактивна платформа с данни за над 177 000 катастрофи и пиар специалист. Заедно с водещата на предаването Елена Пъневска те обсъдиха следните теми: Обобщение на седмицата; За младите хора у нас много от обществените..
Казусът с Боянското блато е активен в общественото пространство от 2021 г., когато стартираха различни административни процедури за съхраняване на блатото като екосистема. Изплува отново в момента, по причина на това, че в момента в имота от север (буквално на 15 м. от неговата територия) започна активно строителство”, заяви адвокат Веселин..
Президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви, че прекратява търговските преговори с Канада. За причина се посочва канадска реклама против митата с гласа на бившия президент Роналд Рейгън. Рекламата се появява като критика на наложени от Щатите тарифи на стомана и автомобили от Канада. Става дума за телевизионна реклама, дело на местната власт в..
Какво е поезията? Самоанализ? Себевглеждане? Или може би демонстрация и подтик как съвременният човек да се вглежда повече в себе си? Тези разсъждения направи в студиото на БНР-Радио София поредният поет – петъчен гост на Даниел Ненчев. Формален повод за поканата към Павлин Проданов е неговата дебютна книга "Слънцето хвърля милиарди..
Рафаела, а.к.а Rafunzel , която най-ревностните слушатели помнят и като част от екипа на Радио София, гостува в "Добър вечер, София" с нова фамилия, псевдоним за пред феновете и с нов запис. "Радвам се и много се вълнувам, че съм тук. Носталгично ми е да се върна и да видя студиото като гост, а не като звукорежисьор", възкликна Рафи...
Стойността на индекса на обществено напрежение за третото тримесечие на 2025 г. (1 юли - 30 септември) съвсем леко, с 0.9 пункта, навлиза във фазата „висок, трудно контролирани рискове“. Стойността на индекса за периода се дължи на действието на широк комплекс от фактори. Към този момент регистрираните стойности на индекса по-скоро показва висок,..
Тази седмица Българското национално радио беше домакин на голямата среща на обществените медии в Европа. Сред темите, които вълнуваха участниците и те обсъждаха и дискутираха, бяха: как в днешния свят обществените медии да бъдат платформа за аргументи а не за алгоритми; привличане и грижа за младежката аудитория; историите, които имат..