Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Цифрова Европа - предизвикателства и възможности

Снимка: Мария Бояджиева

Животът ни вече е в постдигиталната епоха, в която живеем освен с физическата си същност и с нашите виртуални аватари, които както казва Рей Кърцуайл, в един момента ще се слеят в едно и тогава ще станем едно с машините, но дотогава има много път да се извърви и все още се говори за това какво е човешко, какво е медия, информация, както е ИИ.

Не от вчера се дебатират тези въпроси, а днешният повод е събитие на Софийския университет и Магистърска програма “Е-Европа”, както и публичната лекция “Цифрова Европа, изкуствен интелект, медиен анализ”, което само показва сътрудничеството между университета и бизнеса. “Вече живеем във време, в което цифровата реалност е неизменна част от нашия живот, а естественото продължение на ръката ни е смартфонът, който скролваме. Храним се. Храним и мозъка си изцяло в цифрова среда, защото от там основно се информираме“, казва Мария Юрукова, ръководител на Магистърска програма "Е-Европа" в Софийския университет.

Сред нашите връстници има големи оптимисти по отношение на технологиите. Хора, които в една по-перспективна светлина разглеждат тяхното (технологичното) влияние. Има и други хора, които смятат, че в ежедневието, което е толкова погълнато от цялата цифрова среда, в която живеем, неизбежно рисковете от мозъчното гниене, се увеличават”, казва Виктория Миринска - студентка в МП "Е-Европа".

Според мен, когато става дума за цифровото пространство, колкото и да е банално, то отразява много неща, които се случват в реалността, но с тази разлика, че има измерение, в което определени крайности могат да бъдат избутани още по-далеч. При това, според мен, нещо, което е по-опасно от brain rot-а е информационното пренасищане. 

Когато говорим за информация, хората трябва да развием умение да я възприемаме, а този безкраен поток от информация, сам по себе си, ни ограбва именно възможността ни да осмисляме това, което виждаме
”, посочва Лилия Георева, също студентка в магистърската програма.

Един от ефектите на това е информационната девалвация, т.е. ние сме наситени с информация, но сме зле информирани.

Този brain rot (мозъчно линеене/гниене) е гнилата черешка на една торта, която е в процес на изграждане в последните 10 години, за които имахме два големи скока в начина, по който се произвежда и се консумира информация.

Първо, когато през 2014-15 г. социалните мрежи направиха скок към социални медии - първо като включиха бутоните Like и Share, което им даде голям обем от микроданни относно държанието на потребителите в тези платформи. Второ, когато това беше успешно съчетано с новия бизнес модел на социалните медии да влязат в бизнеса с новини"
, допълва Несин Вели - СЕО на Identrics.

Според него, това преди е било окупирано от Google. Meta се превърнаха за няколко години в основен разпределител на новинарските сайтове. Пред две години става и вторият голям скот - това е новият начин за достъпване на цялата информация, която онлайн (става дума за ИИ).

Тук перспективата е много важна. Цялата информация онлайн включва от първата писменост на човечеството до последната писменост на човечеството, която се създава в момента. Това е първият директен достъп до колективното неосъзнато, което Юнг предлага като теория. Това е т.нар. Zeitgeist - “Духът на времето”. 

Информирането става много бързо, съответно имаме по-малко време за адаптация. Тук отговорът на въпроса дали сме по-добре или по-зле информирани, е че сме по-бързо информирани и е въпрос на антропологична и технологична адаптация развиването на умението за оценка на съдържанието и начина, по който консумираме тази информация.

Чуйте целия интересен разговор на Даниел Ненчев в звуковия файл.
По публикацията работи: Елица Елефтерова-Иванова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - старите софийски театри

Малко преди Нощта на театрите (15 ноември) представяме старите софийски театри. В началото на 1882 пожар опустошава паянтовата сграда, където през деня е Народно събрание, а вечерта в нея играе първата любителска театрална трупа. На мястото на сегашната СГХГ се помещава друг дървен театър, за който вече сме говорили тук. В 1888 пловдивската трупа остава..

публикувано на 15.11.25 в 16:00
Кристиан Ваклинов

Историята оживява - Родопската теснолинейка, глава първа и втора

Хиляди българи преди четвърт век се обединяват в искането си да остане Родопската теснолинейка. Преди 11 години едно тогава 20-годишно момче, Кристиан Ваклинов успява и вече сме в навечерието на излизането на книгата му, посветена на Родопската теснолинейка. Ето го пред микрофона на фена на теснолинейката и автор на поредицата Боян Бочев:

публикувано на 15.11.25 в 15:00
Лиана Антонова

Адресите на любовта – певицата Лиана Антонова и саксофонистът Ангел Везнев

За богатия и пъстър живот на изпълнителката на „Любовта е море“, която след триумфа си във Вегас се обръща към духовното, става дума в „Адресите на любовта“. Лиана Антонова е певица, актриса, писателка и легендарна столична красавица. С втория си съпруг, изключителния саксофонист Ангел Везнев, гастролират в  Австрия, Германия, Швейцария,..

публикувано на 15.11.25 в 14:00

В София има развитие на чаената култура

FesTEAval е посветен на чая и чайните традиции от цял свят. За поредното му издание сме с Николай Кандиларов: "Зимата е най-популярна за чай за българина. Но има промяна, има развитие на чаената култура в София. Има интерес, в АйТи сектора особено. Като цяло зеленият чай е по-популярен. Неправилно използваме думата чай за билковите отвари - те трябва..

публикувано на 15.11.25 в 11:32

Театърът и неговото денонощие

Театрите ден и нощ - започваме с 13-та " Нощ на театрите " с гостуването на Мария Панайотова и Катерина Миланова:

публикувано на 15.11.25 в 10:46

Всеки един нов живот заслужава най-доброто начало

Кампания "Направи го" - регистрирай  бременност до края 2026 и спечели всичко за бебето безплатно за 1 година. Разказът е на Дани Старидолска: "В кампанията, която е целогодишна, всяко семейство може да се запише на сайта ни и да разкаже личната си история: "реших да имам дете сега, защото". Историите остават за целите на кампанията и няма да се..

публикувано на 15.11.25 в 10:21

Дали изложбата да не се казва "Мъжки пазар"?

Изложба "Спирка София: Пазарни дни” - втори фотографски проект от серията, посветена на мултижанровия район около Женски пазар и неговото опознаване. Гостува ни авторът ѝ, журналистът Константин Вълков: "Малко е сложно да снимаш Женския пазар, той е град в града. Едва ли не на всеки ъгъл има нещо цветно. Именно това създава големи проблеми - в..

публикувано на 15.11.25 в 09:56