В рамките на форума той е присъствал на представянията на нови технически решения. Чрез тях има възможност да достигне до непознати за него детайли в областта на градското колоездене.
Според Дан Колар, в момента държавните институции не подкрепят така решително велосипедното движение, както са свикнали да се случва през последните години. Постигнатият напредък до известна степен се забавя, а на места дори се заличава.
Въпреки това продължават да се влагат средства за велосипедни проекти от местните администрации. Външните инвестициите в Словакия за колоездачна инфраструктура или изобщо за какъвто и да е вид нови съоръжения са от особена важност. Тъй като често общините в страната нямат нужните финанси, за да реализират свои проекти. “Има градове, които са осъзнали нуждата от градско колоездене и защо то е важно. В Словакия се намират от три до пет града - същински пионери в това отношение. Та, когато на тези места видят, че се отделят средства за велосипедни проекти, те са готови да участват в процесите”, кава той.
Понякога подобни прагматични инициативи са необходими, за да се раздвижат темите за алтернативната мобилност. Повечето големи области и градове записват някъде в стратегическите си документи нуждата от развитие на велосипедна инфраструктура. Така, че на теория местната администрация в Словакия подкрепя колоезденето в населените места. Но, на практика понякога реалността е различна.
Град Търнава е един от добрите примери. Постоянно се провеждат различни инициативи за стимулиране на колоезденето. Такъв е реализираният проект “Жълтото колело” - система за колела под наем, която се отличава със социалната си насоченост. За 30 евро ползвате лично базово градско колело в рамките на 1 година. Този проект се оказа изключително успешен, а към момента са наети над 600 велосипеда. Тази година, организаторите на кампанията информират, че ще осигурят велосипеди с по-ниска рамка, които са подходящи и за по-възрастните хора. В момента се обсъжда и възможността за наем на товарни колела.
Друг град, който дава добър пример във велосипедно отношение е Тренчин. Също така по-малки населени места като Малацки. Там живеят малко над 20 хиляди души. В Малацки за около 8 години, хората са успели тотално да трансформират обществените си пространства, включително и напълно завършена и свързана вело мрежа.
В столицата Братислава обаче ситуацията е по-различна - промените се случват по-бавно. И в София, и в Братислава споделените градски пространства са окупирани най-вече от автомобили. Вече повече от 4 години е забранено да се паркира, където и да е върху пешеходни пространства и това подобрява значително ситуацията. Освен това Общинският съвет в Братислава е уредил и различни зони за паркиране. Това се е случило преди около 6 години и е дало добър резултат в развитието на целия град. Мярката се отрази положително включително и върху вело общността. Не говорим за изграждане на нова колоездачна инфраструктура. Но, от друга страна зоните за паркиране дадоха повече възможности за придвижване в столицата.
Тази година фокусът на вниманието е върху Социалния план за климата. Това е нов финансов механизъм изработен от Европейския съюз. Свързан със Схемата за търговия с емисии на Европейския съюз. Също така в него се включват уязвимите домакинства и ползвателите на транспорт. Очаква се покачване на цените на горивата и енергията в резултат на зеления преход. Най-общо казано шофирането ще стане още по-скъпо удоволствие. Този нов финансов механизъм има за цел да компенсира тези покачвания на цените. Да осигури средства за страните членки в борбата срещу транспортната бедност.
В тази връзка колоезденето трябва да бъде част от тези процеси. То може да изиграе ключова роля в справянето с проблемите на мобилността. Така, че това са теми, по които Дан Колар и екипът му работят в момента.
Според него изглежда все по-вероятно в Социалния план за климата на Словакия да бъдат включени средства за велосипедна инфраструктура. Към момента предвидената сума по Плана за климата на страната е в размер на около 1.6 млрд. евро. От една страна това не са особено много средства, но за държава с размерите на Словакия този фонд ще даде резултат.
"Безспорно е важно да говорим как да се справим с транспортната бедност. Независимо дали става дума за този специфичен финансов механизъм. А, колелото е ефективен и сравнително лесно достъпен начин на придвижване. Опитваме се постоянно да дискутираме в публичното пространство какви са ползите от градското колоездене", казва още той.Неотдавна тук ви представихме Красимир Недялков, който ни призна за сбъднатата си детска мечта. Но и друга негова такава също е реалност - той е организатор и водещ на 31-те награди в сферата на модата, шоуто и бизнеса, присъдени в петък 10 октомври. БНР е сред техните носители в 2 категории. С него и започваме: "Имах 10 години пътувания с..
Снежана Маринова за новото издание на книгата ѝ " Мозайка от миналото на Стара Загора ", чиято софийско представяне предстои: "Много теми останаха извън първото издание. Допълнихме го с 11 нови. За съжаление опожаряването на града в 1877 засяга и архивите. Оцелява само това, което е било извън града. Сега можем да обменяме с колегите дигитални копия,..
Гвардейският оркестър на България е първото музикално формирование в България, осъществил и първите записи в различни жанрове, които ще чуем тук. Историята на оркестъра е описана в книгата на д-р Галя Грозданова-Радева, тук е и Стефани Михайлова, съдействаща за съставянето и представянето на книгата:
Преводачката и журналистка Вера Балабанова е последната жена в живота на поета-символист Теодор Траянов. Тя остава с него до кончината му, въпреки че той редовно я води на гроба на голямата си любов, актрисата Дора Дюстабанова, и казва че иска да бъде положен до нея. Писателят признава пред своята Вера: „Не съм носил добро на жените, не съм…“..
От двора на БНР търсим 10 градски съкровища в интерактивната градска игра. Трудни ли са местата, които трябва да бъдат открити? С нас е и водещата в "Легендите на София" Магдалена Гигова. Нейна е идеята участниците да си включат крачкомерите и да не тичат, за да не се объркат с участниците в маратона.
Отличителна черта на най-стария музикален фестивал у нас – „Варненско лято“ е международния симпозиум , който за шеста поредна година събира изтъкнати европейски музиколози в морската ни столица със специално подготвени доклади. Досегашният път на темите, провокирали създаването на доклади минава през теми като „ Творческият процес през погледа..
В последния работен ден от седмицата, темите от деня в предаването "Форум“ коментираха политическият анализатор и преподавател в НБУ Любомир Стефанов и Пламен Димитров от Българското геополитичиско дружество. Заедно с водещия Лъчезар Христов, се спряха на следните теми: - Политически обзор на седмицата - кризата с боклука и последствията след..