С аргумент, че България трябва да позволи на клиентите на банките да разполагат с парите си, Европейската комисия откри наказателна процедура срещу страната ни заради неизплащането на гарантираните депозити в КТБ и търговска банка "Виктория".
Вместо обичайните за първя етап от процедурата 2 месеца, Брюксел дава на властите у нас едва 20 дни време за отговор – до 15-и октомври.
Дотогава те трябва да уведомят Европейската комисия какво ще предприемат за изплащане на гарантираните депозити на граждани и фирми в двете банки.
Комисията дава на България по-кратък от обичайния срок за реакция заради сериозността на проблема и защото е изключително разтревожена от факта, че вложителите в двете банки нямат достъп до парите си. Това обясни за "Хоризонт" говорителят по въпросите на вътрешния пазар и услугите Шантал Хюз, като припомни, че за гарантираните депозити до 100 хиляди евро има регламентирани срокове, в които трябва да започне изплащането.
Действащата директива предвижда това да стане до 20 дни след като бъде установено, че дадена банка не е в състояние да изплати влоговете на клиентите си. В случая КТБ и банка "Виктория" са затворени от втората половина на юни, вложителите вече 3 месеца нямат достъп до парите си, а българските власти не предвиждат решение на проблема преди края на ноември. Това може да подкопае общественото доверие в схемата за гарантиране на депозити в България, подчертават от Еврокомисията. Оттам не приемат аргументите на българската страна, че все още няма отнети банкови лицензи – защото директивата за гарантираните депозити не съдържа такова изискване. Не приемат и обясненията на властите у нас, че ако се пристъпи към изплащане на тези депозити преди да е напълно ясно състоянието на дадена банка, това може да попречи на оздравяването й.
Шантал Хюз - говорител на Еврокомисията по въпросите на вътрешния пазар и услугите, заяви за "Хоризонт", че комисията пристъпва към наказателна процедура, защото е изключително разтревожена от настоящата ситуация:
Предприемаме тази стъпка, защото истината е, че вече от месеци хората нямат достъп до средствата и сметките си. Това означава, че те не могат да поемат ежедневните си разходи, свързани например с грижи за деца или здравни услуги. Това е сериозен проблем. Това създава условия и за недоверие в самата система за гарантиране на депозитите, което е още по-тревожно.
Двете банки са затворени от втората половина на юни, вложителите вече 3 месеца нямат достъп до парите си, а българските власти не предвиждат решение на проблема преди края на ноември. Това може да подкопае общественото доверие в системата, подчертават от Еврокомисията. Оттам не приемат аргументите на българската страна, че ако се пристъпи към изплащане на защитените депозити, преди да е напълно ясно какво е състоянието на дадена банка, това може да попречи на оздравяването й.
Електронна поща:
reporter@bnr.bgАдрес:
София, ПК 1040,