Ваня Миланова: За мен е голямо удоволствие да свиря с радиооркестъра

Снимка: Архив
 

Тази вечер в зала "България" от 19 часа ще се състои концерт от сезона на Радиосимфоничния оркестър. Под ръководството на младия диригент Мартин Майкут музикантите ще изпълнят Есе № 1 от Самюъл Барбър, Концерт за цигулка и оркестър от Ян Сибелиус и Симфония № 7 от Антонин Дворжак. Солист ще е известната българска цигуларка Ваня Миланова. Ето какво разказва тя за живота на сцената и за творбата. 

Свирили сте на много сцени по света. Различно ли е усещането да свирите в родината си?

За мен, да Ви кажа честно, залите са почти едни и същи, защото като се кача на сцената не виждам нищо. Усещам публиката, която винаги е много топла и сърдечна към мен, но въпросът е с кого работиш. Различното усещане идва от оркестрите, диригентите и колегите, с които съм на сцената. За мен е много голямо удоволствие да свиря с радиооркестъра, особено тази година, когато се навършват 50 години от първия ми самостоятелен рецитал. Бях на 9 и свирих в родния си град, Разград. Само като си помисля за този дълъг път ми настръхва кожата, защото мина мимолетно, а са цели 50 години! Свирила съм и със Симфоничния оркестър на БНР, и със Софийска филхармония, но последните години имам особено тясна връзка с радиооркестъра. Концертният сезон на оркестъра на радиото е посветен на Васил Стефанов, с когото концертирах много. Той беше един от първите по времето на Студената война, които ме поканиха да свиря в България, след като заминах за Лондон.

Концертът за цигулка от Сибелиус е истинско предизвикателство за всеки за цигулар. Какво Ви дава и какво Ви взима това произведение?

Много трудна творба е. Концертът е един от бисерите в нашия репертоар. Аз реших да го науча, след като го чух в изпълнение на Ида Хендел. От слушането на много интерпретации на тази творба стигнах до заключението, че жените свирят по-добре концерта. Големите амплитуди на емоции и силната потентност, която има в него, се овладяват по-добре от жените, според мен. Сибелиус наистина е предизвикателство. Произведението не е трудно само техничеки, но и емоционално.

Какво чувствате докато изпълнявате концерта?

Нещо голямо минава през мен. Дори след последното концертно представяне на творбата бях казала, че няма да я свиря повече. Приех да я изпълня сега, защото не съм я правила със Симфоничния оркестър на БНР.

Как се вписва един класически концерт в ежедневието на съвременния човек?

Посещението на такъв концерт много одухотворява. Изважда човека от злободневието. Винаги, когато изпълнявам такова голямо произведение, имам чувството, че създавам нов живот и се чувствам щастлива, че правя съпричастни и други хора, публиката, към това необикновено преживяване.

По публикацията работи: Петя Цветанова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Хензел и Гретел", опера-приказка в три действия от Енгелберт Хумпердинк

Музика: Енгелберт Хумпердинк Либрето: Аделхайд Ветте по приказката на братята Якоб Лудвиг Грим и Вилхелм Карл Грим Първо изпълнение: Ваймар, 23 декември 1893 г. Действащи лица: • Петер, майстор на метли – баритон • Гертруд, негова съпруга – мецосопран • Хензел, техен син – мецосопран • Гретел, тяхна дъщеря – сопран • Вещицата – тенор или..

публикувано на 03.01.25 в 17:22

В “Музикална зона” слушаме Коледните звънчета по света и у нас

  Чувате ли вече коледния звън на хиляди звънчета? Да, Коледа наближава, а празничното настроение вече е при нас! Сега е времето да се позабавляваме и да тръгнем на една коледна разходка по света. Ще разберем кой как празнува Коледа, дали навсякъде децата трепетно очакват идването на Дядо Коледа с пълния с подаръци чувал : ) А кои са най- хубавите Коледни..

публикувано на 23.12.24 в 09:00

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39