Драматизация, режисура и изпълнение: Веселин Мезеклиев.
Композитор: Георги Попов.
„Холстомер – историята на един кон“ е проект на Веселин Мезеклиев – специфичен, интересен и дълбок актьор. Не че е на много години, но според мен с годините става все по-добър. Трябва да има причина да избере тъкмо „Холстомер“, тъкмо Лев Толстой. Кой днес, в ерата на забавленията, посяга към такива работи! Не е ли като да си малко луд и да си търсиш белята… Питам го. Той ми отговаря. И така… „Холстомер“, защото:
- Текстът е писан преди 130 години, но звучи абсолютно съвременно, все едно, че е писан днес. Кон, потомък на благородни коне, по някаква неволна игра на гените, се ражда пъстър. Пъстрият кон обаче не се цени. Пъстрият кон е различният кон.
- Добрите коне са плод на селекция по отношение на техните качества. И тук имаме кон, потомък само на хубави коне, наследил най-добрите им качества. И какво от това, след като е пъстър? Какво като е уникален? Той е унижаван, бит и кастриран.
- Темата на „Холстомер – историята на един кон“ е темата за кастрацията, за унищожаването на благородното и възвишеното. Нищо не се е променило от написването на повестта до днес. И сега личността се претопява, за да изчезне като се превърне в обикновен потребител.
- Претопява се всичко. Претопява се и смисълът на изкуството. Става лесно – рамкира се, като целия живот, в екрана на телевизора. Олекотява се. И изкуството, вместо да издига човешкия дух, го превръща в реклама, сериал, глупотевина.
- Е, и? Какво да правим в тази схема? Защо въобще да го правим?
- Защото смисълът не е напълно изчезнал. И защото все още имаме правото да избираме.
- Изберете „Холстомер – историята на един кон“. Силен, наситено драматичен текст в прекрасното изпълнение на Веселин Мезеклиев. Нещо обратно на забавлението. Радиопостановка, която ни напомня за истинското предназначение на изкуството.
Приятно слушане!
3 април, от 16 часа
Ревността може да се предава и по факс. Да влиза в него както хартията, да излиза от там и да разяжда сърцето, душата, главата. Поне в пиесата на Естер Вилар. Авторката е родена през 1935 година в Буенос Айрес, Аржентина. Завършва медицина и работи като лекарка, но след време изцяло се посвещава на писателската си дейност. Автор е на много книги, които се..
Животът се състои от прости неща – малко пари, едно куче, боб за обяд, чаша вино, няколко кокошки, къщата на село. През 1997 година Огнян Логофетов отива в село Осиково, Смолянска област. Там в мир живеят християни и мюсюлмани. Заедно вдигат сватби, заедно се раждат и заедно си отиват от света. Заедно гледат и пчели. Трябва да си много внимателен с..
Радиотеатърът с удоволствие ви представя премиерата на „Звезда без име“ от Михаил Себастиан. Всички участници в радиопроекта работиха с истинска творческа радост и вдъхновение. Представям ви екипа: Превод: Огнян Стамболиев. Адаптация: Яна Добрева. Участват артистите: Силвия Лулчева, Веселин Ранков, Валентин Ганев, Пламен Пеев,..
Пиесата на Георги Василски „Три бири – Ново време“ е тъжна сатира за нещата и събитията, които връхлетяха България през годините на прехода. Връхлетяха, но не уплашиха – компанията, която авторът събира, коментира ставащото с насмешка, понякога с напразни надежди, друг път с ентусиазирани пророчества. Както може да се очаква, от копнежите и бляновете на..
В седмицата ( 17 - 21 декември ), в която най-силно очакваме коледните празници, започва и тази серия на рубриката „Запазена марка“, която ще звучи всяка делнична нощ от 2 часа през нощта . Общото в петте подбрани произведения този път ще са вярата и надмогването. Но не църковната вяра, дори и не и религиозната вяра в нейния каноничен облик, а вярата,..
На 16 декември 2018 г. от 16 часа предстои да чуете премиерата на радиопиесата „Кредитът“ от каталонския драматург Жорди Галсеран. Галсеран е най-поставяният чужд автор в българските театри през последните няколко години, а предстоящата радиопиеса е първият път, в който негово произведение ще звучи в ефира у нас. Интересът към този автор далеч не е..
През декември отново ще можете да проследите нощната театрална програма на БНР - всеки делничен ден, 30 минути след полунощ, включваща преимуществено класически произведения и, по класически начин, неостаряващи постановки. В понеделник (3 декември) , от 0.30 часа , е „Дамата с кученцето“, една прекрасна и много стара постановка с актьорските гласове..