Всичко е чудо

Четвъртък, 12 януари, от 23.00 часа

БНР Новини

Предлагам Ви пиано изпълнения на Джордж Гершуин – най-популярния композитор на Америка, известен и като блестящ пианист. Заедно с прелюдиите, симфоничните творби, операта, музиката към филми, театрални спектакли и песните, които пише, Джордж Гершуин в краткия си, подобно метеор живот, е намерил време и да прави „записи“ и на механично пиано. Този уред, който и до днес смайва мнозина, въпреки, че вече сме привикнали към какви ли не технически чудеса. Музикалният инструмент, послужил като алегория в сюжетната линия в творби на Габриел-Гарсия Маркес, Кърт Вонигът, Никита Михалков, Хуан-Антонио Бардем, чичо на големия актьор Хавиер Бардем. На границата между 19 и 20 век механичното пиано е било скъпо удоволствие, последен вик на модата. Клавишите на пианото сами се движат, тъй да се каже – сами свирят, като се задвижват от механизъм, подчинен на въртящи се ролки със завита на руло перфорирана хартия. Перфорацията на хартията се прави от автоматично устройство, когато пианистът изсвирва на механичното пиано дадено произведение. И така – всеки изсвирен на механичното пиано тон има своя аналог, под формата на направена на точното място дупка, перфорация на хартията. С една дума – това е първичен вариант на МИДИ технологията в съвременните реални или виртуални електронни музикални инструменти, които групово или поединично могат сами да свирят. Принципът е същият, но вместо навита на руло хартия, като информация за запис и възпроизвеждане днес се използват електронни, цифрови данни и импулси. За щастие, перфорираната хартия, с изпълненията на Джордж Гершуин, през световни превратности и кризи е съхранена. И ето, че днес с помощта на специално конструирани преобразуватели, музиката на Гершуин оживява, благодарение на изработения към края на 20-ти век роял, „Ямаха – Дискклавир“. Дискклавирът на Ямаха превежда на свой език продупчената хартия и я изсвирва, прочита я, но със звук, адекватен на нашето време. Сто години се превръщат в миг.  И чуваме, сякаш е някъде наоколо, при нас, тук сред нас, Джордж Гершуин да свири точно в този миг.
„Всичко е чудо, бе казал навремето Федерико Фелини, просто, трябва да го забележиш“.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Още от категорията

"Адриана Лекуврьор" от Франческо Чилеа, опера в четири действия

Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..

публикувано на 19.12.24 в 13:25

"Сицилианска вечерня", опера в пет действия от Джузепе Верди

Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..

публикувано на 05.07.24 в 10:20
Антон Раф в ролята на Идоменей

"Идоменей", опера в три действия от Волфганг Амадеус Моцарт

Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..

публикувано на 28.06.24 в 07:50

"Кавалерът на розата", комична опера в три действия от Рихард Щраус

Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..

публикувано на 14.06.24 в 09:22
Декори от Първо действие на операта „Хованщина”, Москва, 1897 г.

"Хованщина", народна музикална драма в пет действия от Модест Мусоргски

Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..

публикувано на 24.05.24 в 17:39

"Княз Игор", опера в 4 действия и пролог от Александър Бородин

Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..

публикувано на 17.05.24 в 08:50
Сцена от четвърто действие на операта „Вилхелм Тел“

"Вилхелм Тел" от Джоакино Росини, опера в четири действия

Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..

публикувано на 26.04.24 в 12:15