• Когато през XVII век във Франция композиторите са започнали да създават сюити тази практика се е превърнала в мода е била естествено свързана предимно с кралския двор. Думата, преведена от френски език означава последователност, редица. Отнесена към музиката, сюитата е сбор от няколко музикални пиеси, обединени от общ принцип. Имала е развлекателен, танцувален характер и е съдържала различни като динамика, стъпки и националност танци: павана, гаярда, гавот, менует, алеманда, жига, сарабанда, куранта, чакона, полонеза, пасакалия… Години по-късно Йохан Себастиян Бах и други композитори по негово време преобразяват сюитата като изместват акцента в танца по посока на съзерцателното и я превръщат в самостоятелно музикално произведение. В бароковата част в срещата ни звучат сюити на Хенри Пърсел и Жан Филип Рамо, изпълнения на квартет „Еолина“ и триото на чембалиста Игор Жуков.
• В наши дни сюитата често пъти има програмен характер, който срещаме и в свързани с рок и поп музиката произведения. Към края на шейсетте години на ХХ век поради обективното изчерпване на творческия рок потенциал, по естествен път дойде необходимостта от разширяване на полето на рок изкуството. Зачестиха опитите за заимстване на творби и стилови похвати от сериозната, академична музика, в т.ч. разширяване на формата, използване на сюитния принцип и обявяването на програмност. „Сержанта“ на Бийтълс е идеален пример за това, въпреки че концептуалните албуми на Франк Запа Freak Out! и Absolutely Free се появиха преди Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band.
С годините дойде ред на рок-сюитите и програмни творби The Five Bridges Suite на група „Найс“; Tarkus, Trilogy, Karn Evil 9 (три импресии) на Емерсън, Лейк и Палмър; Aqualung, Thick as a Brick, A Passion Play на Джетро Тъл. От програмен тип е част от продукцията „Дженесис“ и „Джентъл Джайънт“. В пространството между барок и рок имате възможност да чуете авторско изпълнение на представител на Soft направлението в рока: Кет Стивънс и неговата сюита Foreigner. Намираме я на първата страна в едноименната дългосвиреща плоча от 1973 година. Добре дошли сте!
вторник, 14 март, от 23 часа
Музика: Франческо Чилеа По пиесата на Йожен Скриб и Ернест Льогуве Либрето: Артуро Колаути Първо представление: 6 ноември 1902 г. в Театро Лирико, Милано. Действащи лица: • Адриана Лекуврьор – сопран • Маурицио – тенор • Принц ди Буйон – бас • Принцеса ди Буйон – мецосопран • Мишоне – баритон • Кино – бас •..
Либрето: Йожен Скриб и Шарл Дюверие. Световна премиера: 13 юни 1855, Париж, Театър Grand opera Действащи лица: • Херцог Ги дьо Монфор, губернатор на Сицилия – баритон • Дьо Бетюн, френски офицер – бас • Граф Водемон, френски офицер – тенор • Ариго (Анри), млад сицилианец – тенор • Джовани да Прочида, сицилиански лекар – бас •..
Либретото е от придворния залцбургски капелан Джанбатиста Вареско. Той преработва либрето на Антоан Данчет, създадено за едноименна музикална драма на Андре Кампра и представена през 1712 г. Световната премиера на операта на Моцарт е на 29 януари 1781 г. в Мюнхен в новия дворцов театър. Творбата е написана за дворцовия карнавал. В България операта е..
Либрето: Хуго фон Хофманстал. Световна премиера: 26 януари 1911, Дрезден - Königliches Opernhaus. Първо изпълнение в България: 2 юни 1969, София, режисьор – Димитър Узунов, диригент – Асен Найденов. Действащи лица: • Маршалката, принцеса Мария Тереза фон Верденберг – сопран • Октавиан, граф Рофрано, неин млад любовник – мецосопран • Барон Окс..
Първо изпълнение: Санкт Петербург, 9 (21) февруари 1886 година. Време и място на действието: Москва и нейните околности, 1682 година. Действащи лица: • Княз Иван Ховански, началник на стрелците – бас • Княз Андрей Ховански, негов син – тенор • Княз Василий Голицин – тенор • Шакловити, болярин – баритон • Досифей, водач на разколниците – бас •..
Либрето: Александър Бородин (по мотиви от руската епическа поема от ХІІ век "Слово за похода на Игор" и материали от исторически летописи) Първо изпълнение: 23 октомври 1890 година, Мариински театър, Санкт-Петербург Първо изпълнение в България: 29 септември 1922 година, София Действащи лица: • Игор Святославич - Северски княз – баритон •..
Либрето: Виктор Жозеф Етиен и Иполит Луи Би (по едноименната драма на Фридрих Шилер) Първо изпълнение: 3 август 1829 г. в Париж. Действащи лица: • Вилхелм Тел – баритон • Мелхтал – бас • Арнолд, негов син – тенор • Валтер Фюрст – бас • Лайтхолд – бас • Геслер, австрийски императорски наместник в Швейцария – бас • Рудолф, негов адютант – тенор..