В разгара на сезона – от 13 до 26 март, в столицата на Холандия се състоя третото издание на фестивала „Opera Forward”, организиран от Националната опера. Тази година събитието е хвърлило поглед върху бъдещето на оперния жанр. В различни театри в Амстердам са представени нетрадиционни творби, свързани с мотото „Съдба и осъзнаване”. Дадена е възможност за изява на млади певци и постановчици. Кореспондентът на „Неделен следобед” в Белгия - Милен Венков, е посетил няколко фестивални вечери и споделя с българските слушатели впечатленията си от три постановки.
Откриването на „Opera Forward” е било със сценична реализация на ораторията „Салът на Медуза” на немския композитор Ханс Вернер Хенце. Режисьор и художник на декора, костюмите и осветлението - Ромео Кастелучи, диригент – Инго Мецмахер. Милен Венков отбелязва, че Кастелучи е подчертал актуалността на сюжета, свързвайки трагичната съдба на корабокрушенците от „Медуза” с тази на хилядите съвременни загинали мигранти, пресичащи с лодки Средиземно море в търсене на сигурност.
Втората постановка, посетена от нашия кореспондент, е била представена в малкия театър De Meervaart на 24 март. В една вечер са изиграни две едноактни творби: ироничната опера „Trouble in Tahiti” („Тревога в Таити”) на Ленард Бърнстейн от 1952 година - сатирична критика на американската средна класа и „Clemency” („Милосърдие”) на шотландския композитор Джеймс МакМилан, създадена през 2011 и базирана върху библейския сюжет за бездетните Сара и Авраам. Според Милен Венков постановката на младия американец Тед Хъфман е била много динамична. Неговите сътрудници - италианките Елена Дзампарути (декор) и Джизела Капели (костюми), са победителки в тазгодишния конкурс за млади художници, организиран от Националната опера в Амстердам. Диригентът също е бил много млад - многообещаващият британец Дънкан Уорд.
На 25 март г-н Венков е посетил и спектакъла на „Смъртта на Орфей” – опера на италианския композитор Стефано Ланди, един от представителите на Римската барокова школа. Създадена 15 години след „Орфей” на Клаудио Монтеверди, тази творба е своеобразно продължение – интригата при Ланди започва оттам, откъдето завършва историята при Монтеверди. „Смъртта на Орфей” е последната постановка на Пиер Ауди в качеството му на директор на Националната опера в Амстердам. От септември 2018 той ще оглави престижния фестивал в Екс-ан-Прованс. „Удоволствие както за ухото, така и за душата” – така определя Милен Венков този спектакъл, в който работата на Ауди е била много стилна, естетична, белязана от символизъм, с умело използване на съвременни похвати. Солистите са музицирали заедно с камерна формация от състава на прочутия бароков ансамбъл „Лиричните таланти”, дирижирани от Кристоф Русе.
„Спектаклите от третото издание на фестивала „Opera Forward” преминаха в по-раздвижена атмосфера в сравнение с обикновени представления от сезона. След всяка опера се провеждаха разговори с музикантите и с постановъчните екипи, в които се включваха и зрителите. А присъствието на много тийнейджъри и млади хора ме кара с увереност да погледна към бъдещето на оперния жанр” – оптимистично завършва отзива си Милен Венков. Подробности за трите постановки можете да научите от звуковите файлове.
Либрето: Франческо Мария Пиаве (по едноименната трагедия на Шекспир) Първо изпълнение: 14 март 1847 г., Флоренция, Италия Първо изпълнение в България: 4 април 1975 г., "Мартенски музикални дни", Русе Действащи лица: • Дънкан, шотландски крал – без пеене • Макбет, пълководец – баритон • Банко, пълководец – бас • Лейди Макбет, съпруга..
Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г. Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..
Либрето: Игнац Шнитцер по повестта "Сафи" на Мор Йокай. Първо изпълнение: 24 октомври 1885, Виена, Австрия. Първо изпълнение в България: 1921, София, Свободен театър. Действащи лица: • Сафи, млада циганка – сопран • Шандор Баринкай – тенор • Граф Петер Хомонай – баритон • Калман Жупан, богат търговец – бас • Арсена, негова дъщеря – сопран •..
Музика: Роберт Шуман Лобрето: Роберт Шуман по произведения на Лудвиг Тик и Фридрих Хебел Премиера: 25 юни 1850 г., Лайпциг. Действащи лица: • Зигфрид, граф на Брабант – баритон • Геновева, негова съпруга – сопран • Голо, приближен на графа – тенор • Маргарита, придворна – мецосопран • Хидулфус, епископ на Триер – бас •..
Операта е базирана върху трагедията на Франсоа Ансело "Елизабет Английска". Либрето: Салваторе Камарано. Световна премиера: 29 октомври 1837, Неапол, театър "Сан Карло". В България операта не е поставяна никога. Действащи лица: • Елизабет Първа, кралица на Англия – сопран • Херцог Нотингам – баритон • Сара, херцогиня Нотингам – мецосопран • Роберто..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Музика: Джузепе Верди Либрето: Франческо Пиаве по драмата на Виктор Юго. Представена за първи път: 9 март 1844 година във Венеция. Действащи лица: • Ернани - бивш благородник, в момента разбойник (тенор) • Елвира - годеница на Да Силва, влюбена в Ернани (сопран) • Гомес да Силва - испански благородник (бас) • Дон Карлос - бъдещият Карл V,..