Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Институт "Отворено общество" в партньорство с Министерството на вътрешните работи организира международната конференция на тема: Членството на България и Румъния в Шенген: между техническите критерии и промените в европейския и международния контекст. Конференцията си поставя за цел да обсъди членството на България и Румъния в Шенгенското пространство отвъд изпълнението на т.нар. "технически критерии" и да артикулира, обсъди и предложи възможни решения на предизвикателствата, произтичащи от промените контекста в ЕС и съседните на ЕС страни.
В предаването „Преди всички” Ася Кавръкова от Инициативата за европейски политики на Институт „Отворено общество” изказа мнение, че решението на Съвета на вътрешните министри на ЕС да отложат присъединяването на Румъния и България към Шенгенската зона, е било логично. Беше ясно, че няма нагласа за политически консенсус в Съвета. Най-многото, на което можехме да се надяваме, е признание за пълна техническа готовност, каквото двете страни получиха и от ЕП, и от Съвета. Според нея вътрешнополитически събития в някои държави са причината за това решение. Тя се надява на положително решение през есента, но по думите й това изобщо не е сигурно. Кавръкова смята, че ако има различни критерии към България, би трябвало държавата да е готова и за по-твърд подход. Тя добави, че ако се стигне до там, политиците ще трябва да ударят по масата и да кажат, че за България и Румъния трябва да има еднакви критерии, както за другите страни в Шенген.
Свободното придвижване и Шенген е едно от постиженията на ЕС. Така че искаме такъв ЕС, който не си затваря границите и не представлява крепост при първите промени в международното положение и при първите предизвикателства. Много внимателно трябва да се разглежда въпросът за промени в Шенгенското споразумение и само в много краен случай да се мисли в тази посока, коментира Кавръкова. По думите й не трябва да се обвързва темата Шенген с реформата в съдебната система. Когато се прави отвън и се използва подобно обвързване като повод за спиране реалната интеграция на България в Шенген, в никакъв случай това не трябва да получава съответния отзвук и вътре.