Голяма част от реформите са извършени към края на август 2011 година. Миналата година бяха 73 мерки бяха внедрени, преговорите със Световната банка от страна на БДЖ са финализирани. Това каза председателят на борда на БДЖ Владимир Владимиров в предаването „12+3”. Все още чакаме нотификация от страна на Брюксел, за да може правителството да окаже финансова помощ на железниците.
Загубата от 70 млн.лв. от 2009 година е намалена на 46 млн.лв. през 2010 година, обясни Владимиров. По думите му за първите 6 месеца има още 20 млн.лв. намаление. Резултатите от реформата са ясни и те са красноречиви. Най-големите разходи са тези за заплати и осигуровки. За миналата година те са 156 млн.лв. или 34% от всички разходи. През този период ще бъдат извършени няколко действия, с които определени служители на БДЖ ще бъдат пренасочени на друга работа, каза председателят на борда на директорите на БДЖ. Той обясни, че ще бъдат пренасочени служителите, които са свързани с колетната дейност, охранителната дейност и почистването.
Оптимизацията не е направена. Нивото на производителност на труда в българската железница е най-ниско от целия ЕС и това е известно. За железниците трябва да работят толкова служители, колкото са й необходими и производителността й трябва да е поне близка до средната за ЕС, за да гоним по-високи цени, така че реформата в това отношение все още не е завършена, коментира Владимиров.
Следващото перо, за което БДЖ отделя значителни средства са инфраструктурните такси, където трудно може да се направи оптимизация освен ако не се намали таксата, обясни още Владимиров. БДЖ отделя 19% от средствата си за това перо.
Голяма част от средствата се изразходват и за горива. Около 17% са разходите за амортизация. По отношение на активите предварителната оценка е, че ако се продават като скраб, приблизителната им стойност ще е около 20 млн.лв. Ако се продадат като активи, които могат да бъдат ползвани, стойността им може да стигне до 50 млн.лв., обясни той
До края на октомври ще бъде финализирана системата за закупуване на билети през интернет. В момента системата се тества и предстои ида бъде завършена поръчката за хардуер. Това няма да промени качествено услугата, която се предлага, каза Владимиров. По думите му най- голямата цел на БДЖ е повишаването на скоростта на движението.
Председателят на синдиката на българските железничари към КНСБ Петър Бунев заяви, че разходите за заплати и осигуровки не са основния проблем на БДЖ, тъй като в Европа се отделят около 49% от средствата на железниците. Притесненията ни са най-вече в съкращенията на този етап, допълни още Бунев.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.