Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Беше необходима дипломатическа работа и убеждаване на страните, които са против влизането на България и Румъния в Шенген по-рано от датата март 2011 година. От тази гледна точка виждам пропуски и предоверяване на изпълнението на критериите за Шенген, а не убеждаването на обществото мнение в тези страни, че България и Румъния не са заплаха. В тази връзка виждам пропуски. Това заяви експертът от Институт отворено общество Марин Лесенски в предаването "Събота 150".
Борбата с организираната престъпност, реформата в съдебната система и корупцията си е параграф 22. Те превърнаха България и Румъния в нещо като обичайно заподозрените. Влизането в Шенген беше обвързано точно с тези проблеми, коментира Лесенски.
Съгласен съм, че наистина националистическите партии и нагласи в западните общества са част от проблема, но те не са целия проблем. Всяка страна гледа преди всичко собственият си интерес, а след това общоевропейския, каза още експертът.
Лошата новина от тази среща на върха, че България и Румъния не получиха това, което искаха, не получиха дори и компромисен вариант. Добрата новина е, че поне знаем поради каква причина ни отложиха членството, защото до преди месец и това не се знаеше. Знаем кои точно страни имат най-голяма съпротива и знаем, че други страни, които бяха против влизането вече са смекчили позицията си и поддържат компромисния вариант, като Франция и Германия. Хубаво е България да отстоява интересите си, но точно в случая с Шенген трябва да има по-мека позиция. В момента тече реформа на самото Шенгенско пространство, страни като Франция, Германия и Испания искат по-големи правомощия. Тази реформа работи в полза на България и Румъния. Не трябва да се противопоставяме на тази реформа, каза още Марин Лесенски.