Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Расте броят на жалбите, свързани с банкови услуги и кредитиране

Снимка: Архив
С една част от банките се работи много леко, защото почти не е имало случай, в който след отправена забележка от страна на Комисията за защита на потребителите за наличие на неравноправни клаузи в общите условия, те да не са променени. Това каза пред журналисти председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев. През юни ще завърши 5-месечният секторен анализ на общите условия в клиентски договори на търговските банки, което се прави за първи път у нас. Според предварителните данни, половината от търговските банки у нас са предлагали подвеждащи условия по договорите, каза председателят на КЗП Веселин Златев. Най-честите проблеми са свързани с повишаването на лихвените проценти по договорите, без знанието на кредитополучателите. Златев обясни, че ако се установи проблем след направена проверка по сигнал или по желание на Комисията, на банката нарушител се дава срок от 1 месец, за да промени неравноправните си клаузи. Ако банката не се съобрази с препоръките, може да се заведе колективен иск. Решението на съда в този случай задължава банката да премахне тези клаузи.

През миналата година в комисията са постъпили 64 жалби, свързани с банкови услуги и кредитиране, а само от началото на тази година те са 60.

При направено интернет проучване между близо 1 700 потребители относно познанията им при ползване на финансови услуги, се констатира, че 76% от анкетираните не са запознати с обстоятелството, че преди да подпишат договора за кредит имат право да получат т.нар. стандартен европейски формуляр, който съдържа пълна и подробна информация за условията на договора.

Юлия Елчинова – директор на Дирекция "Контрол на пазара" в КЗП, посочи: Повече от половината – 51%, казват, че не са запознати какво значи годишният процент на разходите. Също близо толкова – 53%, не са запознати, че имат право в 14-дневен срок след подписване на договора за кредит да го прекратят, без да посочват причините за това. Другият извод е, че при предлагането на финансовите услуги от разстояние в 61% хората не знаят, че е забранено предоставянето на такива, без самите те да са дали предварителното си съгласие. 58% от анкетираните заявяват, че не знаят, че могат да не заплатят финансовата услуга от разстояние, когато изрично не са я поискали. 52% от анкетираните знаят, че в банките на видно място би трябвало да има изложени общите условия на договора. 65% са наясно колко ще платят в края на периода. 80% от участвалите в анкетата заявяват, че са направили проучване на пазара между банките, за да намерят най-подходящата банка. 63% казват, че могат да се обърнат към КЗП с цел да им се окаже съдействие, когато има спор между тях и банките.

Целия репортаж чуйте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна