Международният център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия представя резултатите от експресно проучване за образователните проблеми на турските деца в българското училище. Директорът на центъра Антонина Желязкова обясни в "Хоризонт до обед":
Много бързо мина на първо четене Законът за предучилищното и училищното образование, а той има много несъвършенства.
Правото за изучаване на майчин език е едно от най-важните постижения на либерално мислещите граждани в края на 80-те и началото на 90-те години. През 1992-1993 учебна година 114 хиляди ученици са изучавали турски език като майчин, през 2009-2010 са спаднали до 15 хиляди, а на следващата година са само 7 хиляди.
Държавата няма политическа и административна воля да изпълнява пълноценно сега действащия закон и така, както е структуриран новият закон за образованието, проблемът не може да бъде отстранен.
Няма друга дисциплина, в която 20 години да не са подновявани учебниците. Голяма част от тези деца не знаят пълноценно нито български, нито турски. Това възпроизвежда полуграмотни млади хора. Неверен стереотип е, че изучаването на турски пречи на усвояването на български.
Винаги преди избори се спекулира с темите за малцинствата. Според нашето изследване, ако държавата иска да има напредък, нека се вслуша в експертите и да не позволява политически спекулации.
Цялото интервю с А. Желязкова чуйте в звуковия файл.