Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Най-често сигналите и жалбите, които се отправят към нас, са свързани с размера на сметките, които според гражданите неоснователно се дължат, с качеството на предлаганата услуга, включително и с т.нар. "такса", която се налага когато след изключване трябва да бъде включен отново абонатът. Но ние в тези отношения нямаме делегирани правомощия, нямаме законови правомощия, нямаме правомощия, които да произтичат и от подзаконови нормативни актове. Тук всичко опира до държавния регулатор – ДКЕВР. Това заяви в предаването "Преди всички" председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев. В сряда ще има втора работна среща по текстовете за промяна на Закона за енергетиката. Като основна промяна на първата среща се очерта изключването на таксата за повторно пускане на тока.
Златев посочи, че когато получат подобна жалба в комисията, те изпращат обратно писмо до потребителя с обяснение на целия сложен режим, който трябва да се изпълни, за да може жалбата да стигне до ДКЕВР. Това е безкрайно тромав процес, който обезверява хората, добави той.
Предложенията на Комисията са предоставени на Министерството на икономиката и енергетиката. Предложенията срещнаха разбиране, посочи Златев и добави, че очакваните промени в Закона за защита на потребителите са насочени към по-ефективна защита на потребителя.
Има доста неща в нашата система и промяната в Закона за защита на потребителите е част от онази системна промяна, която трябва да се извърши примерно в Закона за енергетиката. Но аз в последния закон виждам по-скоро онези необходими малки първи стъпки, които се правят на тези работни срещи. Те са желани и очаквани от обществото, те ще бъдат полезни и за потребителя, и за дисциплиниране на този естествен монопол в лицето на съответното ЕРП. Във всички случаи ще се наложи и промяна на подзаконовата нормативна база, защото тя на практика играе лоша шега на българския потребител.
Златев смята, че трябва да се отнеме възможността на енергийния регулатор сам да пише своите наредби: Мисля, че съчетанието на толкова много изключително важни права, но и отговорности в лицето на един държавен, преди всичко регулаторен, орган е грешка и тя рефлектира върху всички нас. Специалистите в ДКЕВР биха могли да правят предложения за промени в тези наредби, могат да готвят самите наредби, но нека органът, който ги приема, да бъде друг.
От всички 13 ТЕЦ-а 6 вече са в крак с нашите изисквания. Против 7 от тях обаче сме завели колективни искове, заяви още Златев и обясни: Тези колективни искове, които завеждаме в защита на милиони български абонати, губят своя смисъл, защото когато минават през 3 инстанции – това означава най-малко година и половина-две или три. Когато след толкова време получим благоприятно за потребителя решение, то вече е изгубило своя социален и икономически смисъл. Ние ще настояваме вероятно и в Закона за защита на потребителите да се приеме задължението на съда да разглежда такива колективни искове, заради големия обществен интерес, по реда на бързото производство.