Eмисия новини
от 07.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Експертът съветва: Не давайте съгласието си за закупуване на стоки и услуги по телефона

Снимка: ЕПА / БГНЕС

Тази седмица Върховният административен съд потвърди решение на Комисията за защита на потребителите за нелоялна търговска практика на БТК при сключване на договори от разстояние. Габриела Руменова – експерт в Комисията за защита на потребителите, обясни в интервю за предаването "12+3" каква е практиката на телекома:

Представител на търговеца се обажда на клиент на телекома и отправя предложението за сключване на договор за определена услуга. Впоследствие изпраща две писма на абоната с различни дати на проведения разговор. Датата на проведения разговор се счита и за дата на сключения договор. Когато потребителят получи две писма, той е затруднен да разбере кога точно е сключен договорът и да може да упражни правото си отказ, без да дължи неустойки, което може да се направи в период от 7 дни след получаване на писмото, но не и повече от 14 дни от датата на провеждане на разговора.

Комисията започва работа по казуса, след като получава писмо от потребител. След проверка и набиране на съответни доказателства е взето решение за наличие на нелоялна търговска практика. Тъй като търговецът е обжалвал, се стига до произнасянето на ВАС. Решението е окончателно и телекомуникационната компания следва да се съобрази с него. В Закона за защита на потребителите се предвижда глоба до 10 хиляди лева при установяване на нелоялна търговска практика.

Габриела Руменова каза, че в Комисията са постъпили и други жалби на потребители за нелоялни търговски практики на същата компания, свързани отново със сключването на договори от разстояние.

Потребителят трябва да знае, че когато даде своето съгласие за продажба от разстояние, договорът влиза в сила, но преди да положи подпис, търговецът трябва да му предостави определена информация – името и адреса на компанията, основните характеристики на стоките и услугите, които предстои да ползва потребителят, каква е тяхната цена. Моят съвет е да не дават своето съгласие, дори и в телефонен разговор, преди да се запознаят в писмен вид с предлаганата стока или услуга.

Цялото интервю с Габриела Руменова можете да чуете от звуковия файл.

По публикацията работи: Мила Младенова
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна