Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

“Евранет”: Пътуването не е просто реалност, а право

• Кампания на Европейската комисия „Вашите пътнически права на длан”.
• Продължава работата по дигитализацията и опазването на писменото наследство на България с европейско финансиране.
• Международният джазфестивал в Банско и полският саксофонист Миколай Тшаска (по-долу прочетете какво каза музикантът за джаза, за себе си и за фестивала).
• „Моята Европа” – оперната певица Христина Ангелакова.
• „География на музиката на Европа”: Есенният салон в Пловдив.

"Имах щастието да живея в страна, в която през 60-те и 70-те години на ХХ век джазът имаше много силни позиции и беше много търсена музика”, сподели Миколай Тшаска (Mikolay Trzaska) в непринуден разговор.
„Още като дете започнах да слушам полски джаз. Може би и заради това по-късно се научих да търся в изкуството различното, единичното, оригиналното, което не се среща другаде. Но… както полският джаз имаше свой специфичен климат, дойде време, когато той започна да имитира онова, което ставаше отвъд океана. И така, тази музика от „родна”, се превърна в комерсиална. Загуби национален облик. Джазът придоби друг език. Не изразяваше състоянието, мисленето на обществото. Доби показност и фалшив блясък. А това е музиката, отговорна за социалните движения, дори революционните, движенията за промяна в целия свят. Стремя се музиката да ни обединява, да бъде наш общ език, с помощта на който можем да обрисуваме заобикалящия ни свят.
До 23-ата си годишнина се занимавах с пластични изкуства. И когато усетих потребността да се изказвам чрез музика, си купих саксофон. Започнах да свиря по 7-8 часа на ден. Това бе моят бунт, своеобразната ми борба със старото. И назадничавото. Затова по-късно не спрях дотук, а заедно с няколко приятели организирахме сцена, наречена YAZZ. Тя прерасна в социално, идейно-естетическо движение, насочено срещу консерватизма в полската джаз-среда… Всъщност, сериозен музикант съм вече двайсет и няколко години. Благодарен съм, че съм поканен в България заради това, което съм. Радвам се, че стремежът на фестивала в Банско е да бъде показано многообразието в джаза..., защото в него (май) може да се вмести всичко”, добави полският музикант.
„С колегите ми имахме намерение да ви предложим друг репертоар, но идвайки в Банско си дадохме сметка, че ще свирим пред вас, хората, които притежавате може би най-силния фолклор в света. Затова решихме да свирим еврейска музика. Тя има много общо с джаза. Защото смисълът на еврейската, хасидската музика, е именно в това: да обединява хората по цялата планета. Всъщност, нали това е смисълът на музиката още от самото нейно начало. И началото на Света: да можем да се радваме. Да можем и да тъгуваме. И да не ни е срам от това…”
На джазфестивала „Банско 2010” присъстваха хора от 15 националности. Интересно, по време на концерта на полското „Миколай Тшаска Трио” всички говореха и разбираха един и същ език..

събота, 28 август, 16.30 часа

БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна