Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Пласидо Доминго на 70: Записи с негово участие, отличени с награди „Грами”

Снимка: Архив
Тази събота имаме честта и изключителното удоволствие да поздравим за юбилейния му рожден ден Пласидо Доминго - „Краля на операта”, „истински ренесансовия музикант” и „най-великия оперен артист на съвремието”! Ще го направим като припомним някои от най-хубавите му звукозаписни реализации - а общото между тях е, че са отличени с най-престижната в света награда за звукозапис - американската „Грами”.
Уникална личност като Пласидо Доминго просто не може да бъде представена цялостно в една вечер, нито в едно денонощие, нито дори в цял месец или година. Невероятните му способности на музикант, артист, диригент и мениджър, съчетани с поразителна работоспособност и себераздаване, дадоха на света такова богатство от оперни роли, спектакли, концерти, рецитали, записи и благотворителни събития, че при първия допир с личността на Доминго човек буквално бива пометен от огромна информационна вълна. Затова за оперната вечер избрахме само една-едничка тема от живота и творчеството на Доминго и тази тема е съвсем актуална, защото меломаните от целия свят вече тръпнат в очакване на поредната тържествена церемония за връчването на 53-тите награди „Грами”, която ще се проведе на 13 февруари в Лос Анджелис. На церемонията за 52-рите отличия „Грами”, която се състоя на 31 януари 2010, Доминго бе отличен със специална награда за заслуги. След това преживя голямо премеждие, беше опериран от рак, оздравя, излезе отново на сцена... И е обяснимо защо през ноември същата 2010 година той буквално се разплака, когато излезе на церемонията по връчване на Латинските награди Грами и беше обявен за „Личност на годината”...
Първото грамофонче в огромната кошница с всякакви отличия, ордени и награди на Пласидо Доминго датира от 1972. Звукозаписната Академия отличава за най-добър оперен запис „Аида” от Верди на фирмата RCA, осъществена в Лондон от солисти, хор „Джон Алдис” и Лондонския СО с диригент легендата Ерих Лайнсдорф. В ролите - цяло съзвездие: Аида - Леонтин Прайс, Амнерис - Грейс Бъмбри, Радамес - Пласидо Доминго, Амонасро - Шерил Милнс, Рамфис - Руджеро Раймонди, Ханс Сотин - Фараона. Aida assoluta наричат този запис меломаните - най-вече заради невероятната Леонтин Прайс в една от емблематичните й партии. Някои дори твърдят, че в света не е имало и няма да има по-велика изпълнителка на Аида от Прайс. Що се отнася до Доминго, той е записвал партията на Радамес три пъти.
В тази първа за него реализация 30-годишният Доминго демонстрира цялата мощна красота на младежкия си глас. Той е пламенен в любовните сцени, героичен в кулминациите и изключително правдиво предава емоционалната уязвимост на своя герой, което прави интерпретацията му особено убедителна. И ето го очакваният успех - първа награда „Грами” за Пласидо Доминго. Минават само три години и Академията отново е възхитена от днешния „Крал на операта”. Този път операта е „Бохеми” на Пучини - отново реализация на RCA. Съставите са хор „Джон Алдис” и Лондонската филхармония, дирижира Дьорд Шолти, а Мими и Рудолф са сънародниците Монсерат Кабайе и Пласидо Доминго. В ролите на Марсел и Колин - прекрасните партньори от „Аида” Шерил Милнс и Руджеро Раймонди, Шонар и Беноа - Винсънт Сардинеро и Ноел Манжен.
След „Аида” и „Бохеми” Доминго отново е на върха през 1984 с един, така да се каже „саундтрак”. Става дума за прочутия филм на Франко Дзефирели „Травиата”, заснет през 1983. Изпълнението е на солисти с хора и оркестъра на МЕТ под палката на великия Джеймс Ливайн. Меломаните все още настояват, че това е най-добрата версия на „Травиата”, която може да се гледа на DVD. Тереза Стратас е прекрасна с огромните си очи и крехка фигура, а Доминго - с брада и разрошена коса, изглежда просто неустоим, макар героят му да е сред най-наивните и глупави тенори в оперната литература. На финала задължително плачете - просто не можете да се сдържите... „Травиата” е третата награда „Грами” за Пласидо Доминго, връчена през 1984. Още същата година на екраните излиза поредният оперен киношедьовър - „Кармен” на режисьора Франческо Рози. Интерпретацията на „саундтрака” е поверена на хора на Френското радио и Националния оркестър на Франция, дирижирани от Лорин Маазел, а съставът е звезден. Много меломани споделят, че именно този филм ги е провокирал да се заинтересуват от опера. И наистина - заснет в прекрасната Андалусия, с невероятно красивия и чаровен Доминго в ролята на Дон Хозе, с красивата Фейт Ишъм като Микаела и величествения Руджеро Раймонди – Ескамилио, този филм „зарибява” всеки най-вече с невероятната изпълнителка на главната героиня. Не, Хулия Михенес съвсем не притежава най-подходящия глас за ролята. Тя идва от Бродуей, пяла е предимно сопранови партии и трудно може да се мери в партията с лъвици от ранга на Берганца, Троянос, Хорн или Образцова. Обаче пък - каква външност, какъв артистизъм, какво неустоимо и съблазнително очарование, което тутакси омагьосва и най-взискателния ценител, или пък почти лишен от емоционалност зрител... Филмът остава шедьовър за вечни времена с уникалната комбинация от вечната музика на Бизе, изключително талантливите изпълнители, отличните оркестър и хор, и бляскавата кинематографична реализация.
В оперната вечер ще предложим фрагменти и от останалите записи на Доминго, отличени с „Грами”: албума „Винаги в сърцето ми” с песни на Ернесто Лекуона (най-добро латино поп изпълнение за 1984); „Лоенгрин” на Вагнер със съставите на Виенската държавна опера под палката на Дьорд Шолти (най-добър оперен запис за 1988); първия концерт на тримата тенори от 7 юли 1990 в Рим с оркестъра на майските музикални тържества във Флоренция под палката на Зубин Мета (най-добро класическо вокално изпълнение за 1990); „Жената без сянка” на Рихард Щраус със съставите на Виенската държавна опера и Дьорд Шолти на пулта (най-добър оперен запис за 1992); албума „100 години Мариачи” (най-добро мексикано-американско изпълнение за 2000). Освен тези „чисто американски” награди, Доминго е носител и на три от Латинските Грами - награда, обособена през 2000 година. Сред тях са сарсуелата „Долорес” на Томас Бретон (най-добър класически албум за 2000); операта „Мерлин” на Исак Албенис (Най-добър класически албум за 2001) и албумът „Испанска страст” - отново най-добър класически албум за 2008.

събота, 22 януари от 20.00 часа
По публикацията работи: Цветана Тончева
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна