Часове след като пристигнаха на българска земя, репортерът на „Метроном” Стоянила Стоянова се срещна с Матиас Гьорне и Мария Принц по време на репетицията им в столичната зала „България”. Един разговор, проведен в приятелска и непринудена атмосфера, запечатан от камерата на Христофор Стоянов. В София, концерта на най-търсения по света баритон беше в сряда, през март ще го слушат и в Русе на фестивала „Мартенски музикални дни”. В програмата - вокалния цикъл на Шуберт „Зимен път”. А защо точно тази творба?
Отговорът е лесен - казва Матиас Гьорне - когато човек никога не е пял в една страна, избира произведение от репертоара си, което е най-популярно. Такъв е случаят със „Зимен път”. Освен това става дума за произведение, което и при първи контакт с дадена публика оставя силно и трайно впечатление в нея. Въздействието е директно емоционално, а не през сложна емоционална бариера.
Шуберт пише вокалния цикъл „Зимен път” през есента на 1827 година, само една година преди ранната си смърт. Стиховете са от Вилхелм Мюлер - „Песни за странника”, издадени през 1823 година. Поетът умира пет години по-късно, вероятно без да е чул претвореното си произведение във вокалния цикъл на Шуберт.
Нямам намерение да ви занимавам с анализ на цикъла - каза Мария Принц - иска ми се да ни последвате емоционално в това пътуване, което за нас, изпълнителите е свързано с разтърсващи нашата същност преживявания. Имаме чувството, че изминаваме дълъг и мъчителен път и винаги на края на това пътуване сме различни от тези, които сме били при първите тактове на първата песен. Доверете ни се, и може би ще откриете кътчета в душата си, за които не сте предполагали, че съществуват.
Баритонът Матиас Гьорне е един от най-търсените и многостранни певци на нашето време. През март 2014 година спасява премиерата на „Воцек” (А. Берг) в Метрополитън опера, Ню Йорк, като замества своя колега Томас Хемпсон. Световната преса не пести суперлативите си за спектакъла. Сред акцентите на сезона 2014-2015 са цикълът „Матиас Гьорне” в Концертхаус във Виена, турне с Виенската филхармония с Даниел Хардинг, първо изпълнение на Концерт за баритон и оркестър, написано за него от Марк-Андре Далбави, гастроли през лятото на фестивалите в Залцбург, Люцерн, Тангълууд... Пианистката Мария Принц свири с водещи оркестри... многобройни са изпълненията и с членове на Виенската филхармония - сред тях са Дитрих Флури, Волфганг Шулц, Алфред Принц, Петер Шмидл... Известни са проектите и за концерти и записи с Патрик Галоа, като вторият албум за Naxos с Вариации, опус 105 и 107 от Бетовен ще излезе през септември 2015 година. Освен концерта й с Матиас Гьорне й предстои клавирен рецитал в Carnegie Hall, Ню Йорк с произведения ат Моцарт, Шуберт и Шуман.
Чуйте интервютата на Стоянила Стоянова с Матиас Гьорне и на Елена Хубанова с Мария Принц.