На световното първенство по гребане в Пловдив за мъже и жени на възраст до 23 години, което ще се състои от 22-ри до 26-и юли тази година, ще участват 330 състезатели.
Всички лодки са уникални, защото са проектирани и построени за всеки отделен гребец, а за направата им са вложени космически материали и технологии. Това съобщи доц. д-р Румян Христов, директор по спортно-техническата част на първенството и преподавател в Националната спортна академия.
Еволюцията на гребния спорт е направила лодките свръхлеки и тесни с обща тенденция за по-малко съпротивление във водата, коментира доц. Христов.
Едноместната лодка (скиф) например не може да тежи по-малко от 14 килограма, а за двойките – по-малко от 28 килограма. В това тегло влиза самата лодка, крачното устройство, подвижната седалка (слайд), аутрегери и ключове (устройство за прикрепяне на греблата към корпуса на лодката).
Според регламентите на FISA при греблата няма никакви ограничения, като тенденцията е те също да стават по-леки. Те се произвеждат изцяло от карбон, което ги прави леки и здрави. Един чифт гребла за скулово гребане например тежи около 1,8 килограма. Няма стандарти за дължина на греблата и форми на лопатките.
Транспортът на лодките е един от най-големите разходи при състезания по гребане, коментира Румян Христов. Един скиф (едноместна лодка) струва между 8000 и 9000 евро, а за двойките цената е около 20 000 евро. Чифт гребла струват 450 евро, а единичните гребла (за разпашните лодки) струват също към 450 евро. Така че, една добре екипирана съвременна единична лодка струва около 10 000 евро с греблата.
На световното първенство по гребане в Пловдив през тази година се очаква 95-98 на сто от състезателите да дойдат и да гребат със собствените си лодки, с които са гребали минимум 6 месеца.