Jump Math е методика за преподаване на математика, разработена от Джон Майтън – математик от Университета на Торонто. Първоначално методиката е била разработена по метода на пробите и грешките за подпомагане на изоставащи ученици преди повече от 15 години. Jump Math не променя програмата или материала, който се преподава, нито класната структура на обучение. В същото време всички деца в един средностатистически клас стават отличници по математика и учат с голямо желание.
Един от основните пет качествени резултата от Jump Math е сътрудничеството и проявата и използването на групова интелигентност. Децата разбират, че работейки заедно могат да отидат много по-далеч, отколкото най-доброто дете в групата, каза в предаването „Хоризонт до обед“ Явор Джонев от Института за прогресивно образование.
Той обясни, че преди пет години започват да прилагат метода Jump Math в два класа, но сега се надява, че от есента ще има много повече 5-и и 6-и класове, а до две години трябва да са готови първите седмокласници, които излизат, обучени по тази система.
Явор Джонев обясни, че се подготвя мащабно изследване за мотивацията на учениците да учат:
Ние, заедно с Министерството на образованието, Софийския университет, Нов български университет и институтите на БАН започваме работа по едно много мащабно, много сериозно изследване на математически компетентности и мотивация за учене, нагласата за развитие. То ще бъде проведено тестово в края на следващата учебна година и след това всяка година ще бъде провеждано не само в класовете до 4-ти клас, но и нагоре, докато стигнат края на гимназията.
Той съобщи, че от Института за прогресивно образование имат амбицията да сформират скоро екип, който да започне разработка на материала по Физика или по Човекът и природата така, както това е направено по Математика в Jump Math.
Според Явор Джонев е необходима качествена трансформация на цялата ни образователна система:
От Организацията за икономическо сътрудничество преди месец публикуваха един доклад, където изчисляват, че ако качеството на българската образователна система се доближи до първите десет, а това е напълно възможно в рамките на само 8 години, поляците го направиха, БВП на България има потенциал да се увеличи с 500%. Това буквално означава, че ние ще станем нормална европейска страна. Ключът е образованието на нашите деца за тяхното бъдеще.
Цялото интервю с Явор Джонев можете да чуете в звуковия файл.