Не е ясно в какво се изразява независимостта на българската съдебна власт. Би трябвало да се изразява във възможността за самостоятелно решение как се управляват кадровите въпроси, във възможността за самостоятелен и независим бюджет и неговото упражняване, както и в квалификацията на кадрите, която зависи от бюджета.
При сегашното положение в българската конституция тези независимости не бяха осигурени. Опитът за реформа беше опит за освобождаване на съда от зависимостите от прокуратурата и изпълнителната власт, що се отнася само до кадровите избори на Висшия съдебен съвет. Българското общество няма нужда да бъде убеждавано, че тези избори бяха непрозрачни, а понякога не се и състояваха.
Представите за разделението на властите не са достатъчно еволюирали не само у премиера, но и у законодателя. Мен лично ме смущава заявеното от премиера, че окачва от съда да каже това, което се очаква от него, коментира още адвокат Калайджиева и подчерта, че изпълнителната власт също е страна по съдебни спорове, а прокуратурата е страна в наказателния процес и съдът не може да се влияе и да зависи нито от обвинението, нито от изпълнителната власт.
Ако се счита, че са необходими нови евронаблюдатели за съдебната система, е добре да последваме съветите им, а не както се наблюдава 20 години, да се съпротивляваме срещу тях, отбеляза още Здравка Калайджиева пред "Хоризонт".