Много от потребителите не знаят, че в една опаковка или бутилка, на която пише 100% портокал, реално има портокалов сок, който е съхраняван дълго време след брането. За да се съхранява дълго време от него е отнет кислородът, вакуумиран е, за да може да стои в големи резервоари дълго време и след това да се пакетира в малките еднолитрови опаковки, които се продават в супермаркетите. При това отнемане на кислорода се изгубва ароматът на портокал. Когато се бутилира в малките опаковки се добавя синтетичен аромат на портокал. Нито едно законодателство по света не задължава производителите на портокалов сок да напишат, че има добавен синтетичен аромат.
Тя поясни, че при отглеждането на големи количества се използват много пестициди. Бразилия е световният лидер по употреба на пестициди. Бразилският пазар на пестициди е претърпял бърз растеж за последното десетилетие - повече от двойно (190%) в сравнение с растежа на глобалния пазар (93%). Търговията на дребно с пестициди в Бразилия е голям бизнес, който се доминира от няколко мултинационални фирми. Поради екологични съображение, пестицидите, които се продават и използват в Бразилия, са забранени в много други страни.
По повод проучването, озаглавено „Изцеждане - какво стои зад бизнеса с портокалов сок?“, Светла Николова каза:
Това означава изцеждане на работния труд на производителите, на фермерите, които берат портокалите, работниците от фермите за портокали, изцеждане на здравето на хората, които са ангажирани в брането на портокали, изцеждане и загуба на земя на малките земеделски производители, които до сега са имали собствени плантации с портокали, изцеждане на здравето на потребителите, които пият портокаловия сок от далечните страни, от където идва самият портокалов сок и се произвежда.
За бразилската икономика портокаловият концентрат е от особена важност: делът на бразилски концентрат в световната търговия на замразен портокалов сок е над 80%.
Многобройните малки и средни производители днес зависят от 3 мултинационални компании. Докато между 70-те и 90-те години на миналия век е имало около 20 малки фирми, постепенно големите играчи започнаха да поглъщат по-малките и да ги заличават от пазара. Тези три фирми контролират глобалния пазар и доставят над 50% от произвеждания сок на големите бутилиращи компании. Тази консолидация дава на трите компании огромна покупателна сила при договарянето на цените с производителите на портокали и възможност редовно да свалят цените по-ниско от себестойността на производството. Изкупвачите плащат на фермерите около 2,6 евро на щайга портокали (40,8 кг) 44. Поради ниската цена, плащана от картела, която дори не покрива производствените разходи, редиците на фермери, загубили земята си, постоянно се увеличават.
Подробности може да чуете от интервюто в звуковия файл.