Eмисия новини
от 09.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Вл. Владимиров за съкращенията в "Товарни превози": Да видим дали изобщо има проблем

Снимка: БГНЕС

Повече от година тече подготовката за приватизация на „Товарни превози“, но реално това не се случва. При това положение и при информацията, която се получава – че няма реален кандидат и реален интерес, ние следваме плана, който беше изработен от ръководството миналата година. Много е трудно да се осъществи приватизация на „Товарни превози" към днешна дата. Все още дружеството не е толкова оздравено, че да представлява голям интерес. Но по-големият проблем е, че товарните превози в цяла Европа се намират в стресова ситуация - развитието на новите технологии променя и вида на товарите, тежките индустрии си отиват и се заменят от високотехнологични, което означава, че по железниците се превозват по-малко товари. Това е факт в цяла Европа. Навсякъде има излишък от активи - товарни вагони и локомотиви, във всички железници. Този бизнес е печеливш на дълги разстояния. А пазарът на България е малък за този бизнес. За да може една европейска компания да устои, тя трябва да бъде компания, която функционира на много пазари.

Това каза за предаването „Хоризонт за вас“ изпълнителният директор на „Холдинг“ БДЖ Владимир Владимиров и обясни, че твърденията за предстоящи съкращения на 600 - 800 души не са верни, защото плановете са били правени миналата година: 

Министърът обяви това, което го има в плана. Оттогава са извършени действия. Оттогава са правени реформи и те не са спирали. Но сега е моментът - когато има много положителни знаци, те да бъдат довършени. Това не означава, че ще има масови съкращения.  Миналата година в „Товарни превози“, личният състав е намален с 420 служители, без да има някакъв проблем, нито със синдикатите, нито със самите служители. Това, което трябва да се случи, за да се оправи окончателно „Товарни превози“ и да не е губещо дружество, е да се направят няколко неща. Едно от тях е оптимизиране на състава. 

По отношение на служителите имаме замяна дълг срещу собственост с инфраструктурната компания, прехвърляне на фериботния комплекс. Този фериботен комплекс има 170 служители, които от „Товарни превози“ ще отидат заедно с фериботния комплекс в НКЖИ. Второ, господин Ковачки е решил да извършва самостоятелни превози. Живеем в свободна и демократична държава, няма никакъв проблем това да го направи. Той обаче, за да извършва тези превози, също има нужда от служители, които работят там, където ние досега сме му осъществявали тази услуга. Той също иска от нас да му предоставим служители, тоест една част от тези служители отиват по естествен път на друго място. Остават други служители, които, да кажем, са бройка над тази, която е необходима за Товарни превози“. Оттам нататък имаме няколко процеса. Първо, имаме процес на пенсиониране, второ - процес на естествено текучество. Всяка година от Товарни превози“ си тръгват няколкостотин човека и ние на тяхно място търсим други. Ако не заменим всеки един човек, а по някакъв начин променим начина на работа, може да не назначим външен служител.

Това, което казвам е, че изобщо на този етап не може да се говори за такова нещо. Нека да минат всички процеси. След като това мине, тогава можем да видим дали изобщо има проблем.

За да има БДЖ модерни мотрисни влакове и качествени състави, са необходими около 420 млн. лева, обобщи Владимиров.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна