Ситуацията в столичното 19-о училище "Елин Пелин" постепенно се нормализира след няколкомесечно напрежение заради третокласник с агресивно поведение. По този повод имаше организирани протести, а учебните занятия бяха преместени в сградата на Общината на "Красно село" заради отказа на родителите от въпросния трети клас децата им да бъдат в една стая с детето с проблемно поведение.
Ученикът е преместен, децата отново са в класните стаи и няма напрежение нито сред тях, нито сред родителите, нито сред учителите, каза в "Преди всички" Стефка Георгиева – заместник-директор на училището:
В момента ситуацията е овладяна, но този случай в нашето училище показва, че има спешна нужда от промяна на стандарта, има нужда от един реален работещ механизъм за подкрепа на деца и ученици със специални образователни потребности или в риск, както и един механизъм за подкрепа на техните семейства. Целта на промяната е не да се премести един казус от едно място на друго, а да се намира бързо и ефективно решение на такива случаи.
Георгиева каза още, че този случай е ясно доказателство, че у нас продължава да има неработещи институции, продължава да има деца, които системата разглежда като "преписки", има невъзможност за адекватна реакция в институциите заради чиновническо мислене:
Училището не може да е отговорно за всичко. Отговорността, когато става въпрос за деца, трябва да е споделена от всички. Когато има такива проблемни случаи, ние искаме Държавният образователен стандарт за приобщаващо образование да бъде допълнен с ясно разписани процедурни стъпки как се действа в такива случаи от страна на родителите. Ние настояваме училището да има решаваща дума при определяне на формата на режима, на обучение на децата с проблемно поведение. В случаите , когато липсва отговорно родителско отношение, да се прилагат и правни мерки, които са уредени в законодателство извън образованието, в други нормативни актове. Да се разпише как и в какъв срок отговорните институции извън сферата на образованието да действат и коя институция ще осъществява контрол върху спазването на вече разписани процедури.
Липсва връзката между институциите, подчерта психологът Иван Игов:
Има поне девет институции, които би трябвало да се занимават с децата с проблемно поведение, но между тях няма никаква връзка. Едва на 12% от децата може да бъдат проследена тяхната история – какво е отклонението, заболяването, социалната потребност, обучителните затруднения, т.е. абсолютно липсва такава връзка и едно дете се подхвърля от институция на институция. А Законът за противообществените прояви е от 1957 година – ние работим по закон, който е по-голям от повечето от нас и този закон, леко модифициран, след влизането в ЕС, не работи. От години се говори, че нещата трябва да се променят, но това не се случва и другото, което не се случва, е, че няма т.нар. "параобразователни институции".
Подробностите можете да чуете в звуковия файл.