По повод деня срещу тормоза в училище Ева Жечева, която е част от екипа на омбудсмана и бивш ръководител на ДАЗД, и Дани Колева от "Националната мрежа за децата" коментираха в ефира на "Хоризонт" скорошния случай от столично училище, който прикова общественото внимание - за 9-годишно дете, което прояви агресия към съучениците и учителите и след протести беше преместено в друго училище.
Този случай показа, че наистина липсата на приобщаване има грозна страна, отбеляза Ева Жечева, като допълни:
И това е грозната страна, когато възрастните покажем на децата как можем да се проваляме в своите роли.
Дани Колева коментира, че в този случай е станало ясно, че детето с проблемно поведение се е нуждаело от подкрепа, а не от наказание:
За нас този случай беше много ясен пример за това как ние като общество, включително и училището, реагираме към различието. Защото това дете беше представено като дете, което е агресор, което е злодей, а в същото време от обратната връзка на специалистите, които работят с него, всъщност ние имаме информация, че това дете има психично страдание, че към него трябва да се предложи подкрепа, а не наказание.
Според Ева Жечева третокласникът има не психично страдание, а проблеми в адаптацията. Тя отбеляза, че основна роля за осъществяване на приобщаващото образование има училището, като отбеляза, че в този случай:
Да говорим за справедливост е може би много трудно. Би трябвало да говорим за принципи. Би трябвало да говорим за това, зад което сме застанали като ценности като общество, зад модела на приобщаващо образование, който изграждаме от 2002 година в България и който се подкрепя от 73 процента от българските родители, което означава, че това наистина е един изключително висок процент на подкрепа. Въпросът е доколко го разбираме и доколко, когато е в конкретика и касае нашето дете, нашето училище, нашата улица, а не просто да търсим решенията за преместване, хайде да го наречем решението на горещия картоф: има дете-има проблем, няма дете - няма проблем.
Дани Колева допълни:
За нас - "Национална мрежа за децата", детето категорично беше жертва на реакцията на възрастните, на обществото, на неспособността ни като професионалисти и помагащи специалисти всъщност да създадем един ясен план за подкрепа, защото, както каза и госпожа Жечева, всъщност ние видяхме как наистина всъщност просто се прехвърли проблема. Такива случаи за съжаление са много в страната. Те илюстрират наистина системни нерешени проблеми в българската образователна система и въпреки доброто желание и посоката, която и законодателят, и политиките дават в посока към приобщаващо образование, фактът е, че на практика все още няма ясни роли и отговорности, тоест още самото постъпване на едно дете, което по някакъв начин преди това е имало някакви трудности в друго училище и то е било преместено, е ясно, че може да се очаква нещо подобно, тоест тук трябва да има ясен план още от самото начало.
Цялото интервю може да чуете от звуковия файл.