Серия спектакли на операта “Дон Карлос“ от Джузепе Верди се превърнаха в своеобразна кулминация в репертоарния афиш на Виенската Щатсопер за месец юни 2017 г. и истински блестящ финал на приключващия сезон.
Съставът в трите спектакъла на “Дон Карлос“ през юни във Виенската щатсопер бе истинско съзвездие от гласове. Феручо Фурлането в ролята на Крал Филип II – внушителен като глас и осанка, покъртително въздействащ вокално и актъорски в голямата ария, носещ трагизма на образа, признат от авторитетната виенска критика за най-добрия интерпретатор на тази роля през последните 20 години. В персонажа на Дон Карлос се превъплати световноизвестният и обичан от виенската публика тенор Рамон Варгас. Тази партия той изпълни с успех и на премиерата на операта през 2012 г. Младата руска певица мецосопран Елена Жидкова, пяла на сцената на Миланската Скала, в Байройт, в Дойче опер Берлин, изгради с много страст и емоция образа на принцеса Еболи.
В ролята на Елизабет Валоа – кралицата на вечерта - бе възхитителната Красимира Стоянова, която триумфира с тази партия още на премиерата във Виенската щатсопер през 2012 г. Българската оперна прима покорява с глас - палитра, обхващаш всички нюанси: от лиризъм и нежност, изваяни във високия регистър, до драматизъм и страдание, постигнати с изразителна плътност на тембъра. Не е възможно да се цитират всички блестящи отзиви за Красимира Стоянова в австрийската преса. Вестник Der Standart акцентира не само върху изумително красивия й глас, но и пише: Във всеки един момент от спектакъла певицата запазва осанка на истинска дама. Благородното и елегантно сценично излъчване на Красимира Стоянова е подчертано и от списание Der neue Merker, което обобщава: Цялостният образ на Елизабет Валоа, който българското мсопрано изгражда, е от световна величина.
Положителни бяха отзивите и за диригента от Южна Корея Мюнг Вун Чунг.
Разбира се, дългоочакваната сензация в тази серия спектакли на “Дон Карлос“ бе дебюта на Пласидо Доминго с партията на Родриго, маркиз Поза. Това бе поредна, 148-а нова роля в неговата кариера и се превърна отново в триумф за един от най-големите оперни певци за всички времена. Маркиз Поза е четвъртата баритонова партия, която Пласидо Доминго изпълнява във Виенската щатсопер след участието му в “Набуко“, “Травиата“ и “Симон Боканегра“.
Списание Der neue Merker писа: Вече не е достатъчно да говорим за него като певец, Доминго е повече от това, той е феномен!
На 76-годишна възраст, след 254 спектакъла с негово участие във Виенската опера, с впечатляващо вокално майсторство и в баритоновия регистър, Доминго остава неизменен любимец на виенчани. Трогателна бе емоционалната публика в салона. Повече от 30 минути продължиха аплаузите за целия певчески състав след края на последния спектакъл на “Дон Карлос“ на 21 юни.
Буквално минути по-късно Пласидо Доминго с удоволствие се съгласи да сподели специално за слушателите на предаването "Алегро виваче" по "Хоризонт" своето вълнение от събитието:
Огромна е емоцията тази вечер. Преди около две години разговарях с директора Доменик Мейе и му казах, че през 2017 чествам 50 години на сцената на Виенската щатсопер - дебютирал съм тук в “Дон Карлос“ и искам отново да пея в тази опера, но ролята на Маркиз Поза. Доменик Мейе ми отговори :Чудесно. Хубава идея. По-късно аз си помислих: О, Боже, дано всичко се получи добре. И сега съм много, много щастлив, че успях да изпея тази прекрасна роля.
След тези думи Пласидо Доминго емоционално изрази своето възхищение от Красимира Стоянова:
Едно от прекрасните неща в този спектакъл е възможността да имам Красимира като партньор на сцената в ролята на Елизабет. За мен тя е ангел - този неин глас, това артистично чувство, нейната личност. Красимира е наистина удивителна. Ние всички я обичаме, а вие българите трябва да сте много, много горди, че имате такава певица.
За финал Пласидо Доминго обяви, че очаква отново да посети България.
Чуйте в звуковия файл кореспонденцията на Боряна Йосифова от Виена.