Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Р. Желязков: За над 1400 вида услуги се изискват документи, които се повтарят

Над 400 са законите, които трябва да се променят, за да се спазва принципът за еднократно събиране и многократно използване на данни

Снимка: БГНЕС

Обучени експерти от всички министерства отиват в Държавна агенция "Електронно управление", за да улеснят работата по мерките за облекчаване на административната тежест във съответните ведомства. Целта на своеобразния единен координационен център е от набелязаните мерки да има реални последици. Това обясни за предаването "Преди всички" по "Хоризонт" председателят на Агенция "Електронно управление" Росен Желязков:

Когато се говорим за електронно управление, не трябва да си представяме, че написването на един софтуер или въвеждането на някаква нова технология или някакви нови технически решения ще решат въпроса. Проблемите са многогодишни и са заровени главно в начина и модела на административното обслужване и прекаленото многото административни процеси, които всъщност, в края на деня, стават една много тежка бюрократична тежест. До този момент никога не се е спазвал прокламираният, но само на думи, принцип, че еднократното събиране на данни, свързани с лица, обекти и субекти, трябва да бъде многократно използван. Затова винаги се налага, когато човек иска да си свърши една работа, независимо пред коя институция, администрация, по силата на някакво нормативно изискване, непрекъснато да доказва факти и обстоятелства за себе си, за семейството си, за имотното си положение, за това дали е осъждан. Това не е само проблем на администрацията. Това е проблем на начина на мислене, който се възпроизвежда и в множеството закони.

Когато направихме анализ на законите, които би трябвало да се променят, за да се спазва този принцип – за еднократно събиране и многократно използване на данни, за електронни услуги по подразбиране, виждаме, че само законите, в които има хартиени процеси, свързани с принасянето на удостоверения, сертификати, носенето на документи, заявления и т.н. – са над 400, защото през тези години винаги се е мислило като в аналоговия свят – хартиено – "Трябва да се донесе, трябва да се представи, трябва да се докаже".

И при сегашната система могат да се създадат предпоставки за обмен на информация между отделните ведомства така, че гражданите да не изпълняват ролята на куриери между тях, обясни Желязков.

Когато говорим за електронно управление, трябва да знаем, че не говорим вече за документи. Ние говорим за данни, защото представата на администрацията за документ е хартия, която има подпис и печат. Представата за модерното електронно управление е данни, които всъщност съдържат нужната информация, и при междурегистров обмен на данни, без да е нужна намесата или посредничеството на съответния заявител на услугата, отпадат тези удостоверителни административни услуги и те стават вътрешноадминистративни.

Анализът показва, че само централните и териториални администрации на изпълнителната власт, без общините, имат ангажирани по силата на нормативен или на вътрешен свой акт, над 1400 вида услуги, а за тези услуги се изискват множество удостоверителни документи, които в голямата си степен се повтарят.

Интервюто на Силвия Великова с Росен Желязков можете да чуете от звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени