Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Големи групи от мотористи се срещат все по-често в националните и природни паркове. Оказва се, че за моторите, АТВ-тата и автомобилите с висока проходимост няма недостъпни места, въпреки забраната за използването им на тези територии, а обичайно това приключва без санкции.
В предаването "Хоризонт до обед" Тома Белев от Асоциацията на природните паркове припомни позицията на асоциацията, че е необходима обща регламентация на движението на превозните средства, която в момента е разпиляна в няколко закона. Нашият регламент предвижда административни санкции под формата на глоби, посочи Белев. Като отбеляза, че този проблем не е типично български и го има и в по-старите демокрации, той даде пример как е бил решен във Великобритания. При засичане на нарушение всеки полицай разполага с правомощията да конфискува превозното средство и в срок от 24 часа да го предаде в най-близката фабрика за рециклиране:
И след като за една година са имали унищожени оценени за няколко десетки милиона паунда МПС, проблемът е бил разрешен.
Там, където имаме навлизане на МПС сред дивата природа, щетите са значими, коментира Тома Белев:
На първо място, това е ерозията. Европейските фондове много често се използват за борба с ерозията във високата планина. На второ място, щетите са в безпокойството на дивите животни. Ние създаваме едни защитени територии, които са изключително малко – само 5% от общата ни площ. В тях не можем да опазим съответните видове, какво да говорим за извън защитените територии. Хората, влизайки в природна среда, се надяват да получат спокойствие, възможност за досег с природата, чист въздух и липса на шум – получават отпадни газове, шума на тези мотори и МПС и губят желание да посещават защитените територии. Щетите са за всички нас.
Според Белев нарушенията бележат ръст, защото все повече хора се сдобиват с МПС с висока проходимост.