Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Доц. д-р М. Станкова: Речевите нарушения при децата се увеличават

Играчка, разработена за деца със специални потребности за намаляване на стреса, доби популярност по света. На снимката: дете в училище в Берн, Швейцария
Снимка: ЕПА/БГНЕС

Психолозите наблюдават неразбиране между родители и деца и често възрастните търсят помощ от психолог за децата си, но не и за себе си, коментира пред „Хоризонт“ доц. д-р Маргарита Станкова, директор на Центъра за терапия на комуникативни и емоционално-поведенчески нарушения в Нов български университет.

Според доц. Станкова друга тенденция е лепенето на етикети на децата с проблем още в най-ранна възраст, което стопира процеса на преодоляване на проблемите им.


Родителите прибягват най-често до психолог, когато детето има проблеми с учебния материал и емоционално-поведенчески, обясни още доц. Станкова. Тя допълни:

Нещо, което на мен ми прави впечатление и което може би се генерира напоследък като продукт на новото време е, че се получава известно неразбиране на проблемите на децата от техните родители – тоест много родители имат затруднения да разберат защо тяхното дете прави това или нещо друго, или пък защо реагира по определен начин на тяхна реакция. Тоест, едно разминаване между родителите и децата – и личностово, и поведенческо. В резултат от това – едно неразбиране как да реагираме към съвременното дете.

Нещо, което се опитват да правят нашите психолози, е да „превеждат“ на родителите това, което им казва тяхното дете. Което се оказва всъщност много ценно, защото някои родители казват – „Когато говорих с вас, разбрах всъщност какво се случва у дома“, или какво ми казва моето дете, или какво се опитва да ми каже моето дете. 

Положителна тенденция е, че все по-често - дори за ежедневни трудности, родителите си сверяват часовника с психолозите, а отрицателната  - наличието на външен натиск върху децата, вследствие на което все по-често се лепят етикети върху тях, посочи доц. Станкова.

Речевите нарушения при децата се увеличават, каза още тя:

Речевите нарушения и в частност езиковите и артикулационни нарушения са доста разпространени напоследък, заекването може би не толкова много, тъй като то като цяло държи едни постоянни проценти. Отново споменавам пак това - че има една по-висока нетолерантност на връстниците и такива деца веднага биват етикетирани.

Едно нещо например, което може би моггло се промени, ако нашата образователна среда има малко по-благоприятно отношение към тези проблеми - тези деца да не им се слагат етикети още от началото - при стъпването в училище, да се гледа на тези проблеми като нещо, което е временно, да се гледа на тях като на хора, които след няколко години ще настигнат другите и ще бъдат много добри ученици.

Повече по темата чуйте в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени