Анкета на Пламен Христов и интервю на Людмила Железова с Юлиян Петров и Асен Александров
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Само механичното преструктуриране на учебното време няма да доведе до по-добри резултати от обучението. Това мнение изрази в предаването "12+3" Юлиян Петров, председател на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа", в коментар по темата колко дълга да е лятната ваканция.
Анкета на синдиката сред повече от 1 000 учители сочи, че повечето от запитаните не са съгласни да се увеличат учебното време и учебната година, както предлагат от Министерството на образованието и науката. До края на седмицата КТ "Подкрепа" ще излезе с финално становище.
Преглед на европейските практики сочи, че доминира началото на учебната година да е на 1-ви септември, посочи Юлиян Петров. Той даде примери с Латвия, Белгия, Босна и Словакия. В по-топлите държави като Италия, Млата и Кипър началото е около 15-и септември.
80% от учебните помещения нямат климатични инсталации и условията са доста спартански, подчерта Петров и попита как ще се учи при това положение с настъпването на летните горещини и изместването на края на учебната година. По думите му, дори един от доводите да е икономии от отопление през зимния период, ако работят климатиците в топлите дни, сметката ще е същата. Изместването с една седмица на учебната година няма да бъде изпитание толкова за учителите, колкото за учениците, които ще учат в лоши условия, категоричен бе Петров.
Директорът на столичното 51-во училище Асен Александров предложи да бъдат попитани психолозите. Той изрази мнение, че е по-добре почивките на децата да бъдат удължени:
По-дълга зимна ваканция, с два-три дена по-дълга пролетна ваканция, за сметка на малко по-къса лятна ваканция.
Неприложимо е да се учи през юли, смята Александров. За него е добър вариант само гимназиалният етап да започва от 1-ви септември, за да може с удължаването от една седмица да приключва към 22-ри юни. Директорът определи като разумно предложението учениците от 1-ви до 4-ти клас да учат до 7-и юни, а 5 - 7 клас от 15-и до 22-ри юни. Асен Александров акцентира върху възможността последните дни на учебната година да бъдат използвани, за да се обърне специално внимание на децата с дефицити:
Тоест, през последната седмица да стане един плавен преход между сериозно учене и ваканция.